Bakgrunnen for at Hans Otto Lund nå vil ha omkamp om rushtidsavgiften, er et intervju NRK har gjort med statssekretær i Samferdselsdepartementet, John-Ragnar Aarset (H).
Forutsetningen er at man finner andre virkemidler slik at personbiltrafikken ikke øker frem mot 2016.
Glad for nye signaler
De borgerlige partiene i Kristiansand har kjempet med nebb og klør mot innføring av rushtidsavgift, men ble tvunget til å innføre dette av den rødgrønne regjeringen som truet med å holde tilbake 60 millioner kroner til kollektivtrafikken i og rundt Kristiansand, dersom man ikke innførte såkalt tidsdifferensierte bompengeavgifter.
Nye signaler fra den borgerlige regjeringen og statssekretær John-Ragnar Aarset, gjør at Hans Otto Lund nå vil starte den politiske diskusjonen om fjerning av rushtidsavgiften.
– Høyre har forpliktet seg på at vi ikke skal ha rushtidsavgift her i byen. Vi vil heller bruke gulrot enn pisk for å få folk til å kjøre mindre bil, sier Lund til NRK.
Han liker godt å høre de nye signalene fra departementet og Høyres statssekretær om at det er opp til lokalpolitikerne å avgjøre virkemidlene for å stabilisere trafikken.
– Det er dette vi har sagt hele tiden. Vi vil nå sette oss ned og prøve å finne andre løsninger enn rushtidsavgift, sier Lund.
Tidfester ikke fjerning
Hans Otto Lund ønsker ikke nå å tidfeste eller spå når rushtidsavgiften blir fjernet.
– Nei, jeg ønsker ikke å spå om dette. Men jeg er nesten sikker på at det ikke blir i løpet av neste år. Vi må nå sette oss ned lokalt og sammen med departementet, og bli enige om andre virkemidler for å få nullvekst i trafikken, sier han.
Lund sier at dagens ordning med rushtidsavgift og den inngåtte belønningsavtalen om penger til kollektivtrafikken, må fungere en tid fremover.
Men han sier at det vil bli endringer når man finner andre hensiktsmessige virkemidler enn rushtidsavgift.
– Belønningsavtalen frem til 2016 er nå på plass, og vi må ikke surre dette til. Men jeg vil starte en prosess og ta dette opp i ATP-utvalget for å se på muligheten for å endre rushtidsavgiften og tilpasse den til dagens politiske system, sier Lund.
Vil ikke miste belønningsmidler
Leder i ATP-utvalget, Terje Damman (H), sier til NRK at han støtter Høyre-kollega Hans Otto Lund i denne saken.
Men Damman er meget opptatt av å beholde de tilskuddsordningene man får gjennom belønningsavtalen med staten.
– Hvis det er slik at Samferdselsdepartementet åpner opp for å se på avtalen vår på ny, så er det klart at det er hensiktsmessig for oss å kjøre noen runder på det, for å se på hvilke vilkår og forutsetninger dette bygger på, sier Damman.
– Departementet sier at virkemidlene er mindre viktige. Det er målet som teller. Hva tenker du om det?
– Jo, det kan jeg være enig i. Nå har vi ferske tall som viser nedgang i trafikken. Det er riktignok bare etter fire uker, så vi må først vite om det er en tendens som holder seg. For det er jo ikke bare å rigge opp og ned dette bomsystemet med ujevne mellomrom. Vi må ha en sikkerhet for stabiliteten. Men ingenting vil glede meg mer enn at vi kan få en stagnasjon i trafikkveksten, så vi holder målet i avtalen, og samtidig slipper å måtte betale for det, sier Damman.
Han sier det nå vil bli en politisk diskusjon om hvilke virkemidler som kan erstatte rushtidsavgiften for å få færre til å kjøre bil.
– Jeg håper rushtidsavgiften forsvinner, men kan ikke si sikkert når, avslutter Damman.