Hopp til innhold

Ny utenlandsterminal på Kjevik kan stå klar i 2015

En ny utenlandsterminal ved Kristiansand lufthavn Kjevik kan stå ferdig høsten 2015 og vil koste over 50 millioner kroner. Avinor ber nå om pristilbud fra entreprenører på bygging av terminalen.

Avinor har det siste året gjennomført prosjektering av en ny utenlandsterminal som vil utvide dagens utenlandsterminal på Kjevik med cirka 4000 kvadratmeter.

Den nye terminalen vil bli tilrettelagt med fire nye "gater", en ny og stor Duty-free butikk, serveringssted, en stor ankomsthall for bagasje og nye fasiliteter for toll, politi og varemottak.

Thomas Langeland

Lufthavnsjef Thomas Langeland sier den nye utenlandsterminalen vil koste over 50 millioner kroner.

Foto: Frans Kjetså

Det forteller lufthavnsjef Thomas Langeland i Avinor.

Samtidig vil dagens avgangshall for innland bli utvidet med nye arealer.

– Nå har vi gjennomført en detaljprosjektering og dette er nå fremlagt for ledelsen i Avinor som har besluttet at vi kan gå videre i prosessen i forhold til å gjennomføre en anbudskonkurranse. Når den er avsluttet vil vi ta stilling til om vi skal gjennomføre selve byggingen, sier Langeland.

Over 50 millioner

Langeland ønsker ikke å si nøyaktig hva bygget vil koste med tanke på anbudsprosessen som nå startes, men han sier bygget vil koste over 50 millioner kroner.

Avinor er nå tilfreds med at man kan gå et skritt videre i en langsiktig oppgradering av lufthavnen for å imøtekomme de reisendes ønsker om en oppgradering og bedre fasiliteter etter hvert som trafikken har økt, ifølge Langeland.

Det er ikke ukjent for Avinor at både politikere og de reisende i lang tid har kritisert forholdene ved Kjevik og uttrykt sterke ønsker om en oppgradering av terminalbygget.

– Med dette tiltaket viderefører Avinor satsingen på Kristiansand lufthavn med å tilrettelegge for en bedre reiseopplevelse for våre kunder og en bedre hverdag for lufthavnens ansatte, sier Langeland.

– Er det kritikken fra de reisende som nå gjør at det blir fortgang i arbeidet med ny utenlandsterminal?

– Ja, planene for ny utenlandsterminal og utvidelse av dagens har jo ligget der lenge, men vi har avventet den økonomiske situasjonen i Avinor før vi nå omsider kan komme så langt at vi gjennomfører det. Publikums tilbakemelding er jo et vesentlig bidrag for å holde prosessen varm, og vi ønsker jo at de reisende skal ha en god opplevelse her ute, sier han.

Avinor har nå formelt vedtatt å gjennomføre en anbudskonkurranse, og dersom anbudene ligger innenfor budsjettet for prosjektet, så er utvidelsen forventet ferdigstilt i tredje kvartal 2015.

Utvider nordover

– Terminalbygget vil bli utvidet i nordlig retning i enden av dagens terminal. Bygget blir på cirka 4000 kvadratmeter hvorav cirka 3000 kvadratmeter vil være publikumsarealer. Det vil bli en dobbelt så stor Duty-free butikk sammenlignet med dagens butikk. Det blir større serveringsarealer og vesentlig større oppholdsarealer for publikum, sier Langeland.

Han sier at det nye bygget vil frigjøre arealer i dagens utenlandsterminal, og disse arealene vil bli brukt i forhold til innenlandstrafikken på Kjevik.

– Her vil det bli en ganske betydelig utvidelse for de reisende som skal få en bedre opplevelse, sier lufthavnsjefen.

Fantastisk bra

Åse Michaelsen (FrP)

Åse Michaelsen (Frp) er storfornøyd med at det nå ser ut til å bli en ny utenlandsterminal på Kristiansand lufthavn Kjevik.

Foto: Geir Ingar Egeland / NRK

Stortingsrepresentant fra Vest-Agder, Åse Michaelsen (Frp), sier til NRK at dette er gode nyheter.

Hun har i flere år presset på for en oppgradering og videreutvikling av flyplassen.

– Dette er veldig gode nyheter. Endelig får vi uttelling for hard jobbing for å påvirke Avinor gjennom mange år.

Hun sier at økningen i utenlandstrafikken har hatt stor betydning for avgjørelsen til Avinor, og at alle reisende på Sørlandet har bidratt til at man endelig kan se lys i enden av tunnelen når det gjelder videreutvikling av Kjevik.

– Jeg har hatt flere møter med Avinor og senest den 19. desember hadde vi et møte hvor vi foreslo at Kjevik kunne være pilotprosjekt for bygging av et P-hus gjennom et offentlig og privat samarbeid (OPS). Dette var Avinor ikke negative til, og vi skal ha et nytt møte om dette i februar. Så kanskje vi også kan få dette på plass, sier Michaelsen.

Hun håper at utvidelsen på Kjevik også kan føre til flere flyruter.

– I disse dager ser vi at Widerøe satser stort på Sørlandet. Dette vil også hjelpe på passasjertallene for ytterligere å kunne øke med nye frekvenser og ruter. Jeg legger ikke skjul på at en kveldsrute til Oslo er øverst på min ønskeliste. Vi skal også være klar over at Kjevik er en av sju flyplasser i Avinor-systemet som går med overskudd. Derfor er det nå på tide at det blir en realitet at Avinor satser på denne flyplassen, avslutter Michaelsen.

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,6 kr
Dyrest kl. 18 1,95 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,6 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %