Pengene utbetales i tråd med belønningsordningen.
Ifølge avtalen med samferdselsdepartementet er målsettingen en nullvekst i personbiltrafikken i perioden 2013–2016.
I Kristiansand ble tidsdifferensierte takster i bomringen, «rushtidsavgift», innført i fjor høst.
– Dette er penger vi visste ville komme. Utbetalingene de to første årene ligger i den inngåtte avtalen. Det er først lenger ut i perioden det kan bli snakk om eventuelle avkortinger i forhold til hva som er oppnådd og ikke, sier ordfører i Kristiansand, Arvid Grundekjøn.
Pengene er dermed inne i budsjettene og kommer ikke som noen ekstra bonus.
- Les også: No er rushtidsavgifta innført i Kristiansand
- Les også: Slik blir den nye rushtidsavgiften
Må levere tilleggsrapport
Kristiansand må imidlertid levere en tilleggsrapport innen 1. juli.
Ifølge avtalen skal målsettingene nås «gjennom restriktive tiltak for personbiltrafikk, arealpolitiske virkemidler og kollektivtransportfremmende tiltak».
Departementet påpeker at ett av områdene, arealpolitiske virkemidler, ikke er omtalt i rapporten de har mottatt fra Kristiansand, og ber om redegjørelse for denne type virkemidler.
– Hvordan man planlegger og organiserer boliger og arbeidsplasser har stor betydning for transportbruken, sier avdelingsdirektør i samferdselsdepartementet, Arnfinn Øen.
Har slike tiltak
Miljøvernsjef i Kristiansand kommune, Øystein Holvik, sier at arbeidet med tilleggsrapporten allerede er i gang. Kommunen har arealplanlegging som vil bidra til målet om nullvekst.
– Nå bygges mye i sentrum og langs metroaksen. Særlig arbeidsplasser er det ønskelig å legge i størst mulig grad langs denne aksen. Det legger til rette for god kollektivtrafikk, sier Holvik.
– Hvorfor var ikke dette med i den første rapporten?
– Vi benyttet en mal fra tidligere rapporteringer hvor dette ikke var vektlagt på samme måte. Så det er bare snakk om å supplere det vi allerede har rapportert, sier Holvik.
Pengene kommer
At departementet ber om tilleggsredegjørelse stikker ingen kjepper i hjulene for utbetalingen.
– Valg av virkemidler er ikke noe staten pålegger. Dette er langsiktige avtaler og det er resultatene som teller, sier Øen i departementet.
Han sier rapporteringen de ber om i tillegg er uttrykk for at de følger med og at det er viktig å ha en løpende vurdering av tiltak og muligheter.
– Man må fortløpende vurdere de tiltak som gjøres, om man må øke graden av dem, eller finne nye tiltak, sier Øen.
Samferdselsdepartementet skriver i brev til kommunen og Vest-Agder fylkeskommune at:
«Det er positivt at Kristiansand har oppnådd en trafikkreduksjon i rushtiden ved innføring av tidsdifferensierte takster, og at totaltrafikken er redusert. Det er også gledelig at kollektivtrafikken har økt.»
«Utbetalingen av midler for 2014 på 80 mill. kriner vil gjøres i løpet av kort tid», skriver departementet.
Økning i kollektivtrafikken
I januar i år meldte Agder kollektivtrafikk (AKT) at de hadde hatt sju prosent økning i passasjertallet etter at rushtidsavgift ble innført.
Når det gjelder trafikkmengden har flere tall versert. Få måneder etter innføringen av avgiften meldte Statens vegvesen om en nedgang i trafikken i rushtiden på hele ni prosent.
Like over nyttår viste imidlertid tall fra bompengeselskapet at den totale årlige trafikken gjennom bommen er stabil. Noe den har vært i flere år.
- Les mer: Trafikken redusert med ni prosent i rushtiden
- Les mer: Like mye trafikk som før