Nylig fikk moren til 13-åringen, som ønsker å være anonym, en regning i posten av frisørsalongen i Kristiansand.
De mente datteren skyldte dem 1400 kroner fordi hun ikke hadde møtt opp til en dobbelttime, som jenta hadde bestilt.
– Jeg trodde det var en feil, sier moren som synes beløpet var høyt.
– Lovlig, men drøyt
Flere frisørsalonger, og andre servicetjenester, i Norge benytter seg av denne lovlige praksisen. Likevel mener regiondirektør i Forbrukerrådet, Erik Nyberg, at 1400 kroner er for mye.
– Det skal være rimelig størrelse på slike gebyrer. Mange vil nok tenke at 1400 kroner er drøyt. Det høres mye ut, sier han til NRK.
Selv om Nyberg synes gebyret var i drøyeste laget, sier han at dette er en praksis publikum må godta.
– Hvis man ikke møter opp til en avtalt time, uten å ha en gyldig grunn, er det ingenting i veiene for at man skal få et gebyr, men da må man bli opplyst om det på forhånd.
Hadde ikke opplyst om gebyrpraksis
Men i dette tilfellet hadde ikke frisørsalongen i Kristiansand, som tilhører kjeden Hår 1, opplyst på sine hjemmesider at de sender ut regning om kunden ikke møter til avtalt timen.
Da NRK kontaktet frisørkjeden ble regningen på 1400 kroner trukket tilbake.
Moren til 13-åringen ble svært glad da hun fikk beskjed om at kravet var droppet.
– Det var veldig bra. Jeg synes det var litt spesielt at vi fikk regningen, så det er fint at det løste seg, sier hun.
Fortsetter å sende ut gebyrer
Ledelsen i frisørkjeden Hår 1 sier til NRK at de nå vil legge ut informasjon om ordningen på sin nettside. For de vil fortsette å sende ut gebyrer til folk som ikke møter opp til avtalte timer.
Forbrukerrådet mener mange bedrifter opplyser for dårlig om praksisen
– Det er ikke nok å bare gjemme det nederst på en nettside. Det skal opplyse forbrukerne. Det enkleste, som mange andre gjør, er å sende en sms til kunden med informasjon om gebyr og avbestillingsfrist, sier Nyberg.
Regiondirektøren sier det har blitt mer vanlig i mange bransjer å sende ut gebyrer om kunder ikke møter opp. Han synes det er forståelig.
– Folk ønsker å drive effektivt. Hvis de blir sittende uten kunder er det uheldig, sier Nyberg.