Sykkelløypa ble åpnet av kronprinsparet i 2010.
Braste inn i veiskille
Sebastian Brinck-Mortensen syklet søndag inn i et veiskilt langs Grooseveien, den såkalte miljøgata i utkanten av sørlandsbyen.
Syklisten braste inn i en av øyene som skiller den smale sykkelstien fra vei og gangvei og videre inn i skiltet på øya.
– Fingeren er lettere avkappet, men ellers er det greit, sa Brinck-Mortensen, før han ble fraktet bort av brannvesenets bil.
Mortensen er ikke den første som har vært utsatt for uhell og ulykker akkurat her.
Kamp om plassen
I august 2010 åpnet kronprinsparet prestisjeprosjektet Grooseveien, ved å sykle et stykke av veien.
Langs hele den sterkt trafikkerte og bebodde veien er det etablert langsgående trafikkøyer med jevne mellomrom.
På den ene siden av øyene skal syklister holde seg og bilene på den andre.
Det er ikke plass så to biler kan møtes der trafikkøyene står. Dermed må bilisten som har trafikkøya på sin side av veien bremse ned og vente med å kjøre til møtende bil passerer - det er i hvert fall slik det er tenkt.
- SE OGSÅ: – Konflikten mellom syklister og bilister har aldri vært større
- SE OGSÅ: UP forskjellsbehandler bilister og syklister
– Biler kjører på gangfeltet
Elisabeth Sveen Kjølsrud bor 400 meter inn i Grooseveien og sier hun har sett flere farlige situasjoner fra verandaen.
– Rett nedenfor verandaen min, ved trafikkøya, var det den første sommeren en mann som kjørte rett i skiltet der. Vi satte omtrent kaffen i halsen, forteller hun.
– Hensikten når denne veien ble bygd var god. Men hensikten er ikke oppnådd, for det oppstår mange farlige trafikksituasjoner, sier Kjølsrud.
Det er fylkestingspolitikerne som har vedtatt byggingen av veien. Kjølsrud er selv fylkestingspolitiker, men var ikke det da veien ble vedtatt.
– Jeg kjører her 3–4 ganger om dagen. Det jeg ser er at veldig mange kjører over sykkelstien og inn på gangfeltet, for å slippe å gire ned. Det er bred nok plass til at en bil kan passere der.
– Nå er riktignok ikke dét det farligste, for de kjører ikke over der hvis de ser fotgjengere. Det som er farlig er bilistene som setter opp farten for å slippe å gire ned og stoppe for ventende bil, mener Kjølsrud.
– Et vellykket prosjekt
Bygartner i kommunen og ivrig talsmann for sykkelbyen Grimstad, Ove Bach, mener Groosevei-prosjektet har vært vellykket.
– For å være helt ærlig så har jeg fått veldig lite klager. Og de klagene jeg har fått er stort sett fra bilister, som synes det er kronglete å kjøre der eller som har ødelagt bilene ved å kjøre på midtrabatter og skilter.
– Blant syklister er det stort sett positivt mottatt. Det eneste det har kommet noe kritikk på er at det er veldig mange vannrister som folk synes det er ulidelig å sykle på, sier Bach.
Det er ifølge Bach ikke penger til å bygge så alle blir hundre prosent fornøyd.
– Hadde vi hatt nok penger og kunne bygget anlegget slik veinormalene tilsier, så hadde vi fått mye bredere sykkelfelter, sier bygartneren.
For å få ned trafikken på strekningen håper han bilister som har mulighet til å velge andre veier enn Grooseveien for å komme seg frem, gjør det.
– Lite klager
Seksjonsleder John Kristian Stormyr i Vegvesenet sier det i løpet av de fire siste årene er registrert kun én trafikkulykke på Grooseveien.
– Men sykkelulykker blir underrapportert. Bare rundt 15 prosent av denne type ulykker blir rapportert inn, sier Stormyr, som likevel understreker at det fra vegvesenets side virker som folk flest er fornøyd med Grooseveien.
– I byggefasen var det en del som mente dette ikke var noe greit. Etter ferdigstilling har vi for det meste fått tilbakemeldinger på at folk synes dette er et godt tiltak. Det har vært flere positive tilbakemeldinger enn negative, sier Stormyr.