Det er fylkeslegen som oppretter tilsynssaker mot leger og helsepersonell basert på informasjon om enkelthendelser.
Fylkeslegen i Vest-Agder har hatt åtte tilsynssaker mot denne aktuelle legen i løpet av de ti siste årene.
De fleste av disse sakene har endt med krav om at legen må endre sin praksis.
Tilsynssakene gjelder dårlig orden og uryddighet, faglig kvalitet, og slurv med journaler.
Nå opprettes den niende tilsynssaken mot den samme legen, som denne gang gjelder utlevering av taushetsbelagt informasjon.
Utlevert sensitiv informasjon
– Vedkommende lege har utlevert sensitiv informasjon om tre pasienter sammen med journalen til en fjerde pasient.
Det sier fylkeslege i Vest-Agder, Kristian Hagestad, til NRK.
Fylkeslegen kjenner ikke til at det tidligere er opprettet så mange tilsynssaker mot en og samme lege.
– Nå fører vi ikke noe løpende statistikk på dette, men det er spesielt med så mange saker mot en lege, sier Hagestad.
Vil se sakene i sammenheng
Nå vil fylkeslegen se denne siste tilsynssaken i sammenheng med alle de foregående tilsynssakene.
– Vi vil innhente informasjon fra legen og gjennomgå den og se dette i sammenheng med de sakene vi har fra før. Og så vil vi vurdere om dette er en sak vi vil sende over til Statens helsetilsyn for vurdering av en formell reaksjon etter helsepersonelloven, sier Hagestad.
Fylkeslegen har selv vært på legens kontor to ganger for å se nærmere på problemene.
– Hva kan skje med legen etter dette nye tilsynet?
– Det er ulike grader av reaksjoner og jeg vil ikke gå inn og spekulere i dette nå, sier han.
Pasientombudet kjent med legen
Bruker- og pasientombud Gunhild Solberg i Vest-Agder har registrert hele sju klagesaker på denne legen.
Hun sier pasienter må klage hvis de ikke er fornøyd med fastlegen sin.
– Folk må rett og slett klage mer. Det er ikke lett å klage på fastlegen sin, spesielt i små og grisgrendte strøk, for det er ofte få leger å velge mellom. Men da er fordelen med å gå veien om pasientombudet at man kan være anonym, også kan vi ta saken videre, sier Solberg.
Pasienter klager mest på forsinkelser og henvisninger, sier pasient- og brukerombudet i Aust-Agder Eli Marie Gotteberg.
– Det er mye forsinkelser og forsinket oppfølging fra fastlegen. Og mange klager over at henvisninger ikke kommer fort nok av gårde. Og det betyr jo mye for folk og det videre forløpet at fastlegene er raske på å få pasientene videre i systemet, sier hun.
Begge de to pasient- og brukerombudene sier denne saken viser at det nytter å klage på fastlegen.