– Bruk hodet og husk at et ja er bindende også på Facebook og Instagram.
Det sier regiondirektør i Forbrukerrådet på Agder Eirik Nyberg.
Forbrukerrådet opplever nå en solid økning i antall klager på kjøp og salg av varer via Facebook og Instagram.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
– Ikke si ja
– Hvis du i verste fall ikke er villig å ta bryderiet med advokatutgifter og tingretten, så må du ikke legge ut noe eller si ja til et kjøp som koster mer enn du har råd til å tape, sier Nyberg til NRK.
Mange dukker aldri opp og henter sin vare, mens andre lyver om kvaliteten på produktet de selger eller tar pengene og forsvinner, ifølge Forbrukerrådet.
– Mange selgere opplever at varene leveres, men ikke betales eller at kjøperne ikke dukker opp når de skal hente varene. Kjøperne opplever at man betaler penger på forskudd, men får ikke noe eller at det man får har dårligere kvalitet enn det som er avtalt, sier Nyberg.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Kjøpsloven gjelder
Forbrukerrådet poengterer at kjøpsloven også gjelder ved handel i sosiale medier.
– Går du på områder som er dedikert til kjøp og salg, så er det ingen tvil om at du da er forpliktet hvis du legger ut en vare og bekrefter salget, eller ser en annonse og bekrefter kjøpet. Sier du ja så er du forpliktet til å kjøpe, sier Nyberg.