– Vi elsker å lage lokalavis. Fremgangen kommer nok av at vi er nære og er med på å bygge lokalsamfunnet, sier daglig leder i Lyngdals Avis, Remi Netteland.
Han er glad for tallene som viser en opplagsøkning på 27 prosent i 2015 fra foregående år.
- Les også:
– Viktig i mange år fremover
– Dette tror jeg er gledelige nyheter for lokalaviser i hele landet. Å se at en liten avis opplever sterk vekst, viser at lokalavis på papir er viktig og interessant. Jeg tror papiravisen vil være viktig i mange år fremover, sier Netteland.
Det er Landslaget for lokalaviser som nå har lagt frem opplagstall for over 100 lokalaviser. Regionavisene har hatt opplagsnedgang i flere år. Også lokalavisene opplever nedgang, men noen står ekstra sterkt i nærmiljøet.
– For å lykkes som lokalavis i dag må avisen handle om folk og det har vi fått tilbakemeldinger på at vi er flinke til, forklarer Netteland.
Selfie-avis gav pris
Lyngdals Avis startet opp som nettavis i 2011 og kom ut som ukentlig papiravis første gang i mars 2014.
– Da var vi nødt til å tenke annerledes, sier daglig leder. Han forteller at de i fjor lagde en selfie-utgave. Alle bildene som ble tatt i avisen var selfier av intervjuobjektene.
– Vi fikk mange gode tilbakemeldinger på dette. Det er viktig å ikke være redd for å gå litt nye veier, sier han. I februar vant avisen prisen «Årets nyskaping» under Mediebedriftenes Landsforbunds (MBL) mediedager i Bergen.
De har ikke tenkt på feiring, men vil prøve å fortsette og lage en avis som folk vil ha.
– Vi har vist at vi har livets rett og det er en stor motivasjon, sier Netteland fornøyd.
Flere leser på mobil
Sørlandets største avis Fædrelandsvennen, kan notere seg økt mobilbruk fra 2014, fra 28.000 til 42.000 brukere. Avisen er dermed best i klassen blant de store avisene.
– Nedgangen i antall papirabonnenter med 3.275 er som ventet, sier sjefredaktør Eivind Ljøstad, som sier seg svært godt fornøyd med at mobiltrafikken har økt betraktelig.
Den minste i sør
Redaktør Grete Husebø er selvfølgelig ikke fornøyd med en prosentvis nedgang på litt over 10 prosent for Arendals Tidende.
– Vi hadde en omlegging som gjorde at vi sluttet å sende ut den ene av de to ukeutgavene til abonnentene. Kundene måtte selv hente avisa på butikken, og det var ikke så populært, sier Husebø.
Hun ser på dette som et slags arbeidsuhell, som ble endret etter et halvår. De begynte å sende avisa ut i postkassene igjen. og håper det blir synlig i neste statistikk.