– Dette er farlig. Jeg driver med tungbilopplæring, og jobber med trafikksikkerhet hver dag. Jeg blir motløs når jeg ser dette, sier kjøreskolelærer Knut Arild Nordli.
Han mener det er uholdbart at stamveien fremdeles ikke er utbedra flere måneder etter at den raste ut som følge av ekstremværet «Synne».
– Dette er hovedtraseen, og jeg etterlyser handlignskraft fra myndighetene for å ordne opp i dette, sier Nordli.
Frykter ulykker
To steder over Kvinesheia grov vannet seg inn i veien, og førte til at den raste ut. Fremdeles er veien innsnevra, og hastigheten nedsatt til 50 km/t.
Nordli frykter at veien skal gi etter, og rase ut enda mer:
– Jeg mener dette har med sikkerhet å gjøre. Ei trafikkulykke med en tungbil her, vil koste mye. Med den tonnasjen som vi kjører med, så er det farlig.
– Det er ikke så enkelt
– Vi snakker om kostnader til flere titalls millioner kroner for å utbedre skadene på E39, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen i Vest-Agder, Johan Mjaaland.
Han hevder det ikke er så enkelt at man bare kan sette igang med «lappearbeid». Mjaaland estimerer kostnader til mellom 30-40 millioner. Ifølge Statens vegvesen er det en omfattende jobb.
– For å gjøre dette billigst mulig, vil vi gjøre utbedringene samtidig. Og det kreves at finansieringen er på plass, sier Mjaaland.
Håper ferdig i løpet av året
Foreløpig er ikke pengene sikret, men han håper de ligger inne i revidert nasjonalbudsjett som legges frem i begynnelsen av mai:
– Da kan vi sette igang, siden dette ikke skal ut på anbud, men utføres av selskapet som har ansvar for strekningen.
– Mener du at det er trygt å kjøre på strekningen?
– Vi mener det er forsvarlig å kjøre her. Vi regner med at folk respekterer fartsgrensa som er satt ned.
Mjåland mener det er realistisk å se for seg at E39 over Kvinesheia er utbedra i løpet av året.
- Les også: Råder flom-ordførere til å mase på staten
- Les også: Ba ikke om hjelp fra Sivilforsvaret