Hopp til innhold

Krangel i sightseeing-bransjen i Kristiansand

Turisttoget City Train føler seg urettferdig behandlet etter at dobbeltdekkerne kom til byen.

Sightseeing-krangel

Oppstillingsplassen til høyre skaper hodebry for City Train (t.v.) i Kristiansand.

Foto: Nina Kristiin Vraa/NRK - Mairi Macdonald/NRK

City Train

City Train stopper blant annet i gågata Markens i Kristiansand.

Foto: Nina Kristiin Vraa / NRK
Randi Haukom

Avdelingsleder i Visit Kristiansand, Randi Haukom, kjenner til sightseeing-konflikten.

Foto: Anne Wirsching / NRK

Konflikten har oppstått etter at det Oslo-baserte selskapet Open Top Sightseeing Norway AS har begynt å kjøre de røde turistbussene sine i Kristiansand i sommer. På oppstillingsplass på kaia mellom Kilden og Silokaia har dermed turisttoget City Train fått konkurranse fra dobbeltdekkerne.

– Disse bussene er fem meter høye, og skygger for vårt tog som er 1,60 meter høyt. I tillegg står vi langt bak dem. Det er jo ikke rettferdig, sier daglig leder og sjåfør på City Train, Vidar Haugedal, til NRK.no.

Kjenner til konflikten

Avdelingsleder i Visit Kristiansand, Randi Haukom, kjenner til konflikten. Hun forstår at City Train som har hatt monopol i Kristiansand lenge, kjenner frustrasjonen over å få en ny konkurrent.

– Men det er klart at både vi og Kristiansand havn må sikre et best og bredest mulig tilbud til cruisepassasjerene, og da må havna sikre like vilkår for begge aktører.

Driftsleder ved Kristiansand havn, Thomas Granfeldt, sier til NRK.no at det viktigste for dem er at ingen får komme innenfor sikkerhetsgjerdet som er satt opp. Det betyr at passasjerene må gå litt før de møter sightseeing-tilbudet i byen.

Bør få stå først

Haugedal mener i alle fall at toget bør, etter nesten 28 års samarbeid med havna og kommunen, få lov til å stå først på oppstillingsplassen.

– Det er mange pensjonister som kommer med rullator og rullestoler. Når turistene må gå så langt, og i tillegg ikke ser oss, da er det mange som dropper hele turen, sier han.

Les og se video: Økning i cruisetrafikken

Likebehandling viktigst

Sightseeingbuss i Kristiansand

De Oslo-baserte sightseeingbussene står til daglig parkert ved Kristiansand havn, like bak silokaia.

Foto: Mairi Macdonald / NRK

– Jeg kjenner ikke til at vi eventuelt står først eller foran City Train.

Det sier Geir Nytvedt, administrasjons- og markedssjef i Open Top Sightseeing Norway AS, som kjører de røde dobbeltdekkerne i Oslo, Trondheim og nå også i Kristiansand.

– Jeg skjønner at de som har vært der i lang tid ikke setter pris på konkurransen. Men det eneste jeg er opptatt av er at det er helt rettferdig, og likebehandling ved havna.

Vil søke om dispensasjon

Nå skal City Train ta en evaluering av årets sesong. Deretter vil firmaet søke byutviklingsstyret i Kristiansand om å få lov til å stå lenger fremme ved cruisebåtene.

–Men bør ikke havna gi like vilkår til to konkurrenter?

– Det er både og. Vi har vært på alle anløp i alle år, og vi betaler mye penger for å være med på dette. Når vi har servert handelsnæringen med turister gjennom mange år, bør vi få lov til å stå der vi alltid har stått, sier Haugedal.

Open Top Sightseeing sier til NRK.no at sightseeing-tilbudet deres i Kristiansand skal evalueres i høst før de bestemmer seg for å eventuelt satse fast på Sørlandet.

City Train

City Train føler seg forbikjørt av dobbeltdekkerne i byen.

Foto: Nina Kristiin Vraa / NRK

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Hvem er NRKs nye ekspert? 00:45
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 23 1,14 kr
Dyrest kl. 07 1,48 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 5,6 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,7 kr En vask
  • Varmeovn 1,4 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Feb 2023 – feb 2024
    + 6,3 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 5,5 %