Thorsvik hevder med bestemthet at
kommunkasjon er nøkkelen til lederskap i moderne organisasjoner og bedrifter
Her kan du både høre og lese kåseriet:
Professor Jan Thorsvik, Universitetet i Agder:
Kommunikasjon er nøkkelen til lederskap i moderne organisasjoner
Organisasjoner syder av liv, - småprat som knytter folk sammen i fellesskap. Småpraten foregår over alt hvor folk møtes. Og det vi prater om når vi er på jobben, er det vi har felles: sjefer, forhold på arbeidsplassen, og hva som skjer i organisasjonen. Praten går spesielt livlig når noe har hendt, og når det legges opp til forandringer, omorganisering eller nye styringssystemer, som skal gjøre oss mer effektiv eller serviceorientert. Da begynner vi å spekulerer på hva som skjer, og hva det betyr for oss både som gruppe, og for den enkelte som individ.
Alt sjefer gjør og formidler av informasjon granskes i småpraten. Forskning viser også, at hvis ledere unnlater å gi saklig informasjon om hva som skjer, og hva det betyr for de ansatte, vil dette vakuum av mangel på informasjon raskt føre til en mer aktiv småprat og ryktedannelse i organisasjonen.
Mange ledere har en naiv tro på styringspotensialet knyttet til formell struktur, og glemmer at i moderne organisasjoner er kultur ofte viktigere for hvordan ansatte tenker og handler, enn formell organisasjonsstruktur.
Kultur i organisasjoner utvikles gjennom sosial samhandling. Derfor må ledere lære seg å unytte den mulighet for meningspåvirkning som småprat gir, slik at alle i organisasjonen får god kjennskap til organisasjonens mål og strategi, og hva som må gjøres for å realisere målene.
I dag er det er hevet over rimelig tvil, at den makt som ledere måtte ha, er aldri større enn den påvirkning som ansatte i fellesskap har når det gjelder utviklingen i egen organisasjon.
Dessuten vet vi at det ligger et stort styrings- og læringspotensial i uformell kommunikasjon. Personer som kommer til en ny arbeidsplass lærer mest om hva som kjennetegner arbeidsplassen gjennom småprat og eksempler på ”hvordan vi gjør det her hos oss”. Småprat fremmer læring og er samtidig læring i organisasjoner. Vi småprater om hva som har skjedd, og om noe burde ha vært gjort annerledes. Nye kreative løsninger har ofte sitt opphav i småprat hvor vi utveksler erfaringer og prøver ut ideer.
Derfor er kommunikasjon nøkkelen til lederskap i moderne organisasjoner.