Hopp til innhold

– Vi rykker fram i køen

Jernbaneforkjemperne jubler over at regjeringa vil bygge dobbeltspor mellom Oslo og Porsgrunn. Det kan på sikt føre til en reisetid på tre-fire timer mellom Oslo og Stavanger.

Video Sørvestbanen et skritt nærmere

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) sa i dag at det skal bygges dobbeltspor mellom Larvik og Grenland på Vestfoldbanen.

Terje Riis-Johansen, Magnhild Meltveit Kleppa og Lise Wiik.

Fylkesordfører Terje Riis-Johansen i Telemark, samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa og leder for hovedutvalget for næringsutvikling Lise Wiik var til stedet da nyheten om dobbeltspor kom torsdag formiddag.

Foto: Anita Moland / NRK

I pressemeldinga presiserer også Kleppa at dette dobbeltsporet er ei forutsetning for at Vestfoldbanen og Sørlandsbanen skal kobles sammen.

– Det muliggjør ei eventuell framtidig sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen i tillegg til oppgradering av Sørlandsbanen, sier Kleppa.

Det er første gang Kleppa har uttalt seg så klart om framtidige planer for sammenkobling. Og det gjør leder av Jernbaneforum Sør, Thore Westermoen, hoppende glad.

– Vi er veldig glad for at Eidangerforbindelsen, som vi har slåss for så lenge, skal bygges med dobbeltspor. Og vi er enda mer glad for at ministeren nevner sammenkoblingen av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen, som er vår hovedsak, sier Westermoen.

Vil bygge 5 mil ny bane

Han har lenge jobbet for at det skal bygges en ny jernbane mellom Porsgrunn og Brokelandsheia, ei strekning på fem mil, som vil koble Sørlandsbanen og Vestfoldbanen sammen.

Thore Westermoen

Leder av Jernbaneforum Sør, Thore Westermoen, mener en sammenkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen nå rykker fram i køen.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

– Når statsråden i dag nevner dette, er vi utrolig glad for at det er hun som sier dette og ikke bare oss.

– Nå merker vi at vi rykker fram i køen. Jernbaneverket er også opptatt av denne sammenkoblinga og den kommer nok inn i NTP (Nasjonal Transportplan), og da er vi kommet mye nærmere ei realisering, sier Westermoen.

Sporet på Sørlandsbanen er mange steder veldig dårlig, og store deler av sporet er fra 1938. Vestfoldbanen er derimot modernisert, og når det snart blir dobbeltspor helt til Porsgrunn, mener Westermoen at en sammenkobling er mye nærmere realisering.

Flere timer kortere reisetid

– Det som er vår hovedidé er å koble sammen Sørlandsbanen og Vestfoldbanen med det vi kaller «genistreken», strekninga fra Brokelandsheia til Porsgrunn.

– Da blir det en fantastisk mye bedre forbindelse fra Rogaland og Sørlandet til Oslo. Det betyr at vi kan ta toget kanskje hver time, og kanskje oftere, og det vil bli mye kortere reisetid, sier Westermoen.

– Hva vil det bety?

– Det vil bety enormt mye for den regionale utviklinga i Grenlands-området, i Vestfold, på Sørlandet og i Rogaland. Vi får bundet sammen noen veldig viktige næringsmessige regioner.

– For publikum vil det bety at man i stedet for å bruke sju timer fra Stavanger til Oslo, så kan man reise på tre-fire timer. Det er en revolusjon i seg selv. Man kommer også rett inn til bysentra gjennom denne jernbanen, så det vil bli en foretrukket reisemåte for veldig mange mennesker.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
NRK Forklarer: Baneheia-saken 01:05
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,31 kr
Dyrest kl. 08 1,56 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,5 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %