En rusten jernhest skal få nytt liv. Lok.Nr. 81 ble bygd i 1915 og hadde sine siste offisielle turer i 1949.
Nå har Jernbanemuseet bestemt at damplokomotivet skal pusses opp. Det skal gjøres i samarbeid med Vest-Agder-museet.
– Dette er stort. Toget var sist på utstilling her fra 1978 til 1991, og da var jeg ikke store karen. Det er gøy å kunne gå ombord igjen, sier togentusiast og tidligere driftsbestyrer ved Setesdalsbanen, Hans Petter Furuborg.
– Toget er helt unikt
Han snakker varmt om det tradisjonsrike lokomotivet som har sett bedre dager.
– Selv om det ser fælt ut, så er ikke jobben med å pusse opp så vanvittig stor, forsikrer han.
Toget har en sporvidde som var dominerende på markedet frem til Bergensbanens åpning i 1902.
– Det er det mest moderne smalsporede lokomotivet som eksisterer i dag. Maskinen har stått utendørs, men stålet er like blankt og fint. Det er helt unikt, og sier noe om kvaliteten på den tida, sier Furuborg.
Håper å være i mål til sommeren
Hele maskinen skal males i tidsriktig farge før det etter planen skal stilles ut til sommeren.
– Vi har en jobb å gjøre, men vi håper vi klarer å være i mål til sommeren. Det hadde vært fint å kunne stille det ut på stasjonen. Som blikkfang har det en fantastisk markedsføringseffekt, understreker Furuborg.
Tom Johansen, avdelingsleder ved Setesdalsbanen, sier restaureringen har historisk betydning.
– Det er viktig å ta vare på lokomotivet, for de maskinene som står igjen er svært verdifulle. Vår formålsparagraf er å ta vare på slikt historisk materiell, påpeker Johansen.
- Les også:
- Les også:
Se dokumentar om livet på Setesdalsbanen: