– Det fantastiske været førte til stor aktivitet og hektiske dager for politibåtene, sier leder for sjøtjenesten i Agder, Miriam Stausland.
LES:
Spekulerer i promillegrensa
Hun sier at båtfolket på Sørlandet stort sett har oppført seg bra på sjøen i sommer, men politiet er likevel bekymret for det økende antallet båtførere som blir tatt for promille – og fartsovertredelse.
– Det er 82 flere som er tatt for fartsovertredelser i år enn i fjor, sier Stausland.
I tillegg viser statistikken en økning på ni anmeldelser for promillekjøring til sjøs.
Det er også mange som tar seg en pils uten å gå over den ulovlige promillegrensa til sjøs, før de setter seg bak roret.
– Vi ser en tendens at folk spekulerer i promillegrensa som er på 0,8 promille. Mange av de vi kontrollerer ligger tett opp mot den ulovlige grensa. Det håper vi endrer seg til neste sommer fordi det er forbundet med stor fare å kjøre med promille på sjøen, sier Stausland.
Hun legger til at en kombinasjon av fart, promille og mørke er en meget farlig kombinasjon.
LES:
LES: Her var politibåtene i sommer
Økt antall kontroller
Politiet har hatt fire operative båter på Agder i sommer. Båtene har vært plassert i Risør, Arendal, Kristiansand og Mandal.
– Vi har økt antall kontroller på Sørlandet i sommer og fått flere reaksjoner på de fleste områder. Men hovedformålet vårt er ikke å få flest mulig på statistikken, det er å skape trygghet og trivsel, og redusere antall småbåtulykker, sier Stausland.
Hun legger til at mange blir plaget av båter som kjører for fort på steder der er fartsrestriksjoner. Og Stausland merker at politibåten er et ønsket element på sjøen.
– Folk setter pris på å se politiet på sjøen. Vi blir veldig godt mottatt og får mange positive tilbakemeldinger, sier hun.
Til slutt sier lederen for sjøtjenesten at de aller fleste oppfører ordentlig når de er i båten.
– De aller fleste som ferdes på sjøen oppfører seg fint. De fleste følger lover og regler og viser godt sjømannskap. Men det er selvfølgelig enkelte som ødelegger for mange, sier Stausland.