Senioringeniør i Vegvesenet, Stein Otto Andersen sier hastigheten er senket med rundt 20 kilometer i timen det siste halvåret.
85 km/t for et halvt år siden
– Etter vi har innført gjennomsnittsmåling i tunnelen har vi hatt en markant nedgang i farten. Det er veldig gledelig, forteller Andersen.
For rundt seks måneder siden var gjennomsnittshastigheten for biler gjennom undervannstunnelen rundt 85 km/t.
Men etter at Statens vegvesen begynte med organisert gjennomsnittsmåling av hastigheten til alle biler som kjører gjennom tunnelen har farten blitt redusert med rundt 20 km/t for biler som kjører mot øya og 15 km/t andre veien.
Overrasket, men godt fornøyd
Dette var overraskende gode resultater, mener Andersen i Statens vegvesen.
– Jeg hadde nok ikke trodd det skulle være så mye, så vi er veldig godt fornøyde med utviklingen til nå. Folk kjørte veldig fort tidligere. Nå ligger vi under tillat hastighet. Det er bra. Vi har satt en grense på 70 km/t i tunnelen og de aller fleste holder denne fartsgrensen nå, sier han.
NETT-TV: Gjennomsnittsmålinger gjør folk mer bevisste
NAF er ikke like begeistret
Men Andre Fimreite, som er advokat og seniorrådgiver i NAF, er ikke like entydig begeistret over måten Statens vegvesen måler hastigheten på.
– Det er litt dumt, for å si det enkelt. Grunnen til det er at det ofte fører til at man får en opphoping og at veien da ikke klarer å ta unna den trafikken den er ment til å ta unna, sier han.
– Vi i NAF er selvsagt glade dersom dette kan føre til færre uker, men vi må ikke kjøre slik at skaper trafikk som ikke burde ha vært der, legger han til.
Flekkerøytunnelen i Kristiansand er det første stedet på Sørlandet der vegvesenet har startet med gjennomsnittsmåling av fart.
Kan innføres flere andre steder på Sørlandet
Men det har blitt gjort lignende tiltak flere andre steder i landet.
Stein Otto Andersen i Statens vegvesen sier at han ikke ser bort fra at de vil gjøre tilsvarende målinger andre steder på Sørlandet.
– På sikt kommer vi til å drøfte steder. Dette er et godt trafikksikkerhetstiltak så dette vil vi nok se andre plasser også, sier han.
Hvilke steder på Sørlandet vil da være mest aktuelle?
– Tunnelene bortover mot Flekkefjord har vært drøftet flere ganger, men vi får se. I fremtiden kommer vi nok til å bruke mer gjennomsnittsmåling i stedet for punktmåling. Det ser ut som dette gir en bedre effekt med tanke på trafikksikkerheten, sier han.