Selskapet kjemper for å få nøkkelpersoner fra Statens vegvesen over til seg, men usikkerhet rundt arbeidsforholdene har gjort ansatte skeptiske.
NRK kjenner til at det er skepsis blant en del ansatte i Statens vegvesen i Aust-Agder mot å være med over i det nye selskapet gjennom en såkalt virksomhetsovertakelse.
Flere er svært usikre
27 nøkkelpersoner som i dag arbeider med nye E18 i Aust-Agder har fått tilbud om jobb, men usikkerhet rundt arbeidsforhold og pensjonsordninger skal gjøre at flere er svært usikre.
Regionveisjef i Statens vegvesen region Sør, Kjell Inge Davik, forstår at det kan være et vanskelig valg for sine ansatte.
– Ja, det kan jeg forstå, men samtidig har vi strukket oss langt i forhold til permisjonsordninger. Og så handler det uansett om hva enhver enkelt ønsker videre. Men vi, som veieier, at dette prosjektet blir raskt gjennomført. Disse personene er sentrale og har vært det hele veie, sier Davik.
– Vil du anbefale dem å gå over til det nye selskapet?
– Vi vil ikke legge oss opp i hva hver enkelt av dem gjør, de må de vurdere selv, men forholdene er lagt til rette for at de kan gjøre det, sier Davik.
- LES:
- LES:
Frykter E18-forsinkelser
Senest i går var veiselskapet på plass ved Statens vegvesen sin avdeling i Aust-Agder for å overbevise de ansatte der om å bli med over i det nye private selskapet.
Veiselskapet «Nye veier AS» er et prestisjeprosjekt regjeringen har opprettet og som har 130 milliarder for å bygge veier de neste åra.
Mange spør seg nå om selskapet er klar til å ta over gigantprosjektet på E18 i Aust-Agder der snart 1000 mennesker skal arbeide, uten at det blir forsinkelser.
– Må ha med oss nøkkelpersoner
For å unngå det er selskapet avhengig av å få med seg nøkkelpersoner fra Statens vegvesen, bekrefter direktør i at Nye Veier AS, Anette Aanesland.
– Det er veldig viktig for oss å få med oss nøkkelkompetansen over i den organisasjonen som vi vil videreføre i 2016, sier Aanesland.
– Det er en del skepsis blant ansatte i Statens vegvesen om å gå over til det nye selskapet. Kan det føre til forsinkelser?
– Jeg er generelt alltid forsiktig med å gi garantier. Men vi har en god intensjon om å komme i gang med prosjektet i 2016, som tenkt. Det er ikke noe som tilsier at vi skal få noen forsinkelse, sier Nye Veier-direktøren.