En rekordhandel på 100 milliarder i juli og august vil være en vekst på 3,5 prosent fra samme periode i fjor.
Tallene fra Statistisk sentralbyrå er gjennomgått av Kvarud Analyse på vegne av Hovedorganisasjonen Virke.
De 100 milliardene, vil etter alt å dømme fordele seg slik:
- 94 milliarder i butikker, kiosker og bensinstasjoner i Norge.
- 3,5 milliarder i norske og utenlandske nettbutikker.
- 2,5 milliarder på dagsturer til utlandet.
Øker mest i sør
Sommerhandelen har aller størst betydning på Sørlandet. I juli og august i fjor ble det omsatt 19,6 prosent av årsomsetningen. Dette var en økning på 3,7 prosent fra 2013. Vest-Agder ligger et lite hakk foran nabofylket Aust-Agder.
Butikkene i Vest-Agder økte omsetningen mest med 4,2 prosent i 2014. Landsgjennomsnittet lå på tre prosent. Dårligst ut kom Oslo med en økning på to prosent.
Selv om landsdelen kommer på topp, er Risør den eneste kommunen fra Sørlandet som kommer med på topp ti-lista over kommuner der sommerhandelen er størst.
Blant enkeltkommune der sommerhandel er viktig, er Hvaler i Østfold, Moskenes i Nordland og Aurland i Sogn og Fjordane på topp med henholdsvis 33,2, 31,6 og 29,5 prosent av årsomsetningen i de to sommermånedene.
Spent på olje-effekt
Nå er handelsorganisasjonen spent på hvilke utslag det vil gi med flere oppsigelser og vanskelige tider i oljebransjen. Det er spesielt frykt for at handelen skal få en knekk i Rogaland, Hordaland og Sogn- og Fjordane.
– Dette merker også detaljhandelen. Vi forventer litt forsiktig adferd i disse områdene, sier fagsjef Johanne Kjuus i Hovedorganisasjonen Virke, som tror forskjellene mellom fylkene derfor vil bli større i år enn tidligere.
Hun har en del forventninger til at utenlandske turister vil legge igjen mer penger denne sommeren, som følge av svak kronekurs:
– Turister fra utlandet vil bruke mer penger i Norge, samtidig som flere nordmenn ønsker å bruke ferien hjemme.
- Les også:
Like viktig som julehandelen
– Juli er like god og viktig for oss som desember. Sommerhandelen er utrolig viktig, sier
senterleder Ruben Storevold på Sørlandssenteret i Kristiansand.
Han kan vise til en god start på sommeren, med en omsetning på over 200 millioner kroner i juni, mot 173 millioner i juni i fjor. Det er rundt 200 butikker i senteret, som er Nordens største.
– Været har alltid vært viktig med en eksplosjon av kunder når det regner, men selv om det var mest sol i juli fjor hadde vi god vekst, sier Storevold.
Mat og drikke utgjorde nesten halvparten av all handel i de to måneden i 2014:
- Mat og drikke 44,6 prosent.
- Klær 7,4 prosent.
- Byggevarehusene 5,4 prosent.
- Apotekene 4,2 prosent.
- Møbelhandelen 4,0 prosent.
- Elektrohandelen 3,4 prosent.
- Sportsbutikkene 3,2 prosent.
- Øvrige butikkhandel 18,2 prosent.