Tirsdag skrev NRK.no at lastebiler som driver med ulovlig transportoppdrag, også kalt ulovlig kabotasje, er et stort problem i lastebilnæringen i Norge.
Både Norges Lastebileier-Forbund, vegvesenet og stortingspolitikere mener dette er en stor utfordring på norske veier.
Forskningsleder Inger Beate Hovi ved Transportøkonomisk institutt sier det finnes liten eller ingen informasjon om hvor mye ulovlig kabotasje som forekommer.
– Mye av det man tror er kabotasje, kan være transport som er knyttet til et internasjonalt transportoppdrag, gjort av et internasjonalt selskap med utenlandske sjåfører.
Utlendinger er utfordringen
Hovi tror noe annet enn kabotasje er den største utfordringen for norske yrkessjåfører.
– Man får stadig flere utenlandske transportører inn til Norge, og disse kan ta inntil tre lovlige kabotasjejobber før de forlater landet. Her vil norske sjåfører merke presset og at konkurransen øker.
Hun forklarer at de eneste tallene de har på dette, er at rundt to prosent av innenriks transportarbeid er lovlig kabotasje.
Toppen av isfjellet
Dag Folkestad er seksjonsleder på kjøretøyseksjonen i Stavanger. Ved hans stasjon på Krossmoen ved Egersund har de kun anmeldt tre tilfeller av kabotasje de siste to årene.
– Det vi oppdager er bare toppen av isfjellet. Hadde vi hatt tid og ressurser til å grave oss ned i dette hadde vi oppdaget mer.
Han mener ulovlig kabotasjevirksomhet er noe det må jobbes mer med.
– Det er jo veldig ødeleggende for det norske transportmarkedet, i tillegg er det jo ofte snakk om sosial dumping av utenlandske sjåfører, sier Folkestad.
Utnytter markedet
Stortingsrepresentant Hans Fredrik Grøvan sitter i transport- og kommunikasjonskomiteen. Han følger saken om den ulovlige kabotasjen nøye.
– Dette er et stort problem som bare har økt med tiden, sier Grøvan.
Han mener det er viktig med god kontrollering av de utenlandske sjåførene, samtidig er han klar på at også de norske vareeierne har et stort ansvar.
– De som eier varen må ta ansvaret om sjåføren kjører ulovlig. Det har jo også vært eksempler på at sjåfører har kjørt for luselønn og under dårlige forhold, så løsningen her er todelt, sier Grøvan.