Onsdag fikk Bellona-leder Frederic Hauge sin drømmebil, en Tesla Model S. Den er smekker og lekker, og han viste den fram i forbindelse med Arendalsuka. Motoren er et råskinn, som tar deg fra 0–100 km/t på sekundet. Toppfarten er 200 kilometer i timen, nok til å ta fra deg sertifikatet på livstid i Norge. Den har god plass til en storfamilie, inkludert to fuglebikkjer og bagasje. Den går på strøm.
Hauge har nettopp kjørt en tilsvarende bil Oslo – Nordkapp via Lofoten, til den nette strømkostnad av 300 kroner. Skulle man kjørt en vanlig bensindrevet bil samme distansen, ville det kostet over 3000 kroner.
Bellona-lederen sier at han ikke tror noen andre har prøvd å kjøre elbil fra Oslo til Nordkapp før, og at det var uproblematisk strømmessig.
– Think var en pioner, men nå er det svært gammeldags teknologi. De nye batteriene er en annen verden. Mange av de nye bilene nå kan kjøre 20–30 mil uten problemer. Dessuten er det ladestasjoner langs mange veier, og hvis det tar 20 minutter å fylle opp batteriet, rekker man en kaffe, smiler Hauge.
Rivende utvikling
Elbil teknologien er i en rivende utvikling. Der en elbil tidligere snaut tok deg til nærbutikken og hjem før den var tom for strøm, kan stadig flere kjøre strekningen Kristiansand-Oslo uten å etterfylle strøm underveis.
Allerede i dag er det flere elbiler i Norge enn i Tyskland. Det er ikke tidsbestemt når elbilen skal være dominerende i Norge, kontra bensinbiler.
– Jeg tror det går fortere enn vi tror. Vi vil se store endringer over de neste 10 årene, etter hvert som de miljøvennlige bilene blir mer tilgjengelige, sier SV-leder Audun Lysbakken som er deltaker på Arendalsuka.
Enorm interesse for elbiler
Volkswagen (VW) satser tungt på miljøvennlige biler, og lanserer en ny el-modell i oktober. Kenneth Oddaker som er miljøbilansvarlig hos Harald A. Møller forteller at interessen for elbiler har eksplodert i Norge. I dag er det 5 % elbiler i Norge, og man regner med at dette skal øke til 10 % i løpet av veldig få år.
– Vi ser at stadig oftere er elbilen andrebilen i en familie, mens mange ofte velger en hybrid til familiebil. Det handler ikke bare om bil for VW, men også om miljøvern generelt. VW skal bruke 63 milliarder euro de neste tre årene på utvikling av miljøvennlig produksjon, treplanting, rensing av grunnvann og tilsvarende prosjekter, forklarer Oddaker.
Tilrettelegging for el- og hydrogenbiler
Hyunday var i Arendal med sin hydrogendrevne bil. De seks hydrogendrevne bilene i Norge har fem steder de kan fylle, og de er lokalisert i Oslo-området. Lysbakken sier at politikerne må jobbe med å tilrettelegge for hydrogenbiler, slik man har jobbet for elbilen.
– Vi har vært flinke til å legge til rette for elbilen, både med hurtigladestasjoner, avgiftsfritak, gratis bompasseringer og kjøring i bussfelt, nå må vi legge til rette for hydrogenbilen også, slik at den blir et godt alternativ, sier Lysbakken.
I Nord-Norge hvor mange kjører over store avstander, forteller Bellonalederen at han møtte en veldig interesse for elbilen.
– Tenk hva de kan spare på ett år, ikke bare på bensin, men elbilen betaler ikke bompenger og går gratis på ferjer, sier Hauge, som nesten ikke kan slutte og smile over bilen sin.
Da NRK.no traff Hauge skulle han egentlig vært på lunsj med verdens miljøelite. I stedet ble han stående og prate med en endeløsrekke voksne menn, som ikke skjønte at dollargliset foran dem, som går fra 0–100 på sekundet, faktisk går på strøm.