Hopp til innhold

Får ikke bruke «monstertrailere» og taper mot konkurrentene

Hjørnesteinsbedriften Bergene Holm avdeling Nidarå i Åmli får ikke bruke modulvogntog eller såkalte «monstertrailere» for å frakte tømmer, flis og materialer til og fra bedriften. Nå krever man at reglene endres så fort som mulig. Bedriften får støtte av Fylkesmannen i Aust-Agder som har tatt saken opp med Statens vegvesen.

Bergene Holm, Åmli

Ledelsen ved bedriften Bergene Holm i Åmli bruker i dag tradisjonelle vogntog i transporten av tømmer og materialer.

Foto: Leif Dalen / NRK

Modulvogntog eller såkalte "monstertrailere" kan være opptil 25,25 meter lange og veie cirka 60 tonn.

Det er forbudt å kjøre slike modulvogntog på norske veier, men den forrige regjeringen åpnet opp for bruk av slike modulvogntog på noen "prøvestrekninger" her i landet, deriblant deler av E18 på Sørlandet.

Nye EU-modulvogntog

De nye modulvogntogene er mye større enn tradisjonelle vogntog.

Foto: Statens vegvesen

Frem til nå har det vært tillatt å kjøre modulvogntog på E18 fra Kristiansand til Harebakken i Arendal, samt fra Kristiansand havn og opp på E18.

Nå er reglene endret og Vegdirektoratet tillater nå kjøring med slike modulvogntog på hele E18 fra Oslo til Kristiansand.

Det sier seksjonsleder Tordis Vandeskog i Statens vegvesen Region Sør til NRK.

Hun sier de nye reglene formelt blir tatt inn i lovverket i dag.

Men modulvogntogene får ikke kjøre lenger enn 17 kilometer på tilførselsveier inn fra E18.

Dette betyr at Bergene Holm i Åmli, som ligger 26 kilometer fra E18 ved Fiane, ikke kan bruke slike "monstertrailere" til frakt av tømmer og materialer.

Fylkesmannen i Aust-Agder ber nå om mindre stive og rigide regler i forhold til bruk av disse store vogntogene for Åmli-bedriften.

Vil gi færre vogntog på veien

Bergene Holm i Åmli

Bergene Holm er en hjørnestensbedrift i Åmli kommune.

Foto: Bergene Holm

Hjørnesteinsbedriften har nylig investert over 100 millioner kroner i en ny saglinje, og mener bruk av slike modulvogntog er helt nødvendig for å henge med i den knallharde konkurransen i tømmerbransjen.

Den daglige transporten av vogntog til og fra Åmli kunne ha blitt kraftig redusert dersom man kunne bruke store modulvogntog.

Dersom bedriften kunne ha brukt "monstertrailere" i stedet for tradisjonelle vogntog, så ville antallet transporter til og fra bedriften ha blitt redusert med nesten 3800 vogntog årlig, ifølge bedriftens egne beregninger.

Dårligere rammebetingelser

Direktør Johan Mørland sier til NRK at hans bransje opplever dårligere rammebetingelser i forhold til konkurrentene i våre naboland, og at mye av dette skyldes reglene om bruk av større vogntog.

(Saken fortsetter under video.)

modulvogntog

Direktør Johan Mørland mener rammebetingelsene for bedrifter i skogbruket er dårligere enn i våre naboland.

– Det som er problemet er at rammebetingelsene for den industrien som er knyttet opp mot skogbruket, er veldig mye dårligere i Norge enn i våre naboland Sverige og Finland. Og kostnadene til transport er også vesentlig høyere her i landet. Og mye av dette handler om at våre naboland får lov til å bruke vogntog som er mye større, og som kan ta med mye mer nyttelast, sier Mørland.

– Hva ønsker dere?

– Vi har ganske store mengder last som blir transport fra Simonstad til Rygene-Smith & Thommesen på Rygene og til Arendal havn. Der får vi bare lov til å kjøre med et nyttelass på 30 tonn. Hvis vi hadde hatt svenske betingelser, så kunne vi ha kjørt et lass på 40 tonn, sier han.

Han er også meget kritisk til at det er satt en grense på 17 kilometer for å kjøre på tilførselsveiene frem til E18 med store og tunge vogntog.

– Vi mener det må være veiens beskaffenhet og veiens tåleevne som må være avgjørende. Vi har en avstand til hovedveien på cirka 26 kilometer og vi har ingen forståelse for at det ikke kan åpnes for bruk av multivogntog på hele strekningen, sier Mørland.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Økt politisk press

Bergene Holm i Åmli kommune

Det er enorme mengder tømmer som fraktes til og fra Bergene Holm i Åmli hvert år.

Foto: Leif Dalen / NRK

Fylkesmannen i Aust-Agder har tatt opp saken i et brev til Statens vegvesen og ber om at reglene endres slik at Bergene Holm i Åmli kan bruke modulvogntog.

Fylkesmannen omtaler også tremassefabrikken Rygene-Smith & Thommesen i Arendal og mener det er helt avgjørende både for nasjonalt og regionalt skogbruk at begge disse to bedriftene i Aust-Agder overlever.

«Den 17 kilometersgrensen som har vært praktisert for tilførselsveier må oppheves raskest mulig og tilpasses et næringsliv i en internasjonal konkurransesituasjon. Ordningen med modulvogntog må innføres på permanent basis for å gi norsk industri og transportnæringen forutsigbare rammebetingelser», heter det i brevet fra Fylkesmannen i Aust-Agder.

«Det er ikke kjent hvorfor grensen er satt på et gitt kilometermerke. Den synes for oss ubegrunnet, rammer skeivt og er sterkt konkurransevridende», heter det videre i uttalelsen.

Også politikerne i fylkesutvalget i Aust-Agder behandlet saken i begynnelsen av november og går inn for at E18 og fylkesveiene 126, 173, 407 og 410 godkjennes for modulvogntog.

Strenge regler

Politikerne i fylkesutvalget støtter også Åmli kommunes forespørsel til Samferdselsdepartementet om å godkjenne modulvogntog på fylkesveg 415 på strekningen fra Fiane ved E18 og til Simonstad hvor Bergene Holm holder til.

Fylkesutvalget synes bestemmelsen om at det bare skal tillates modulvogntog på sideveier i en avstand på inntil 17 kilometer fra hovedstrekning, fremstår som tilfeldig og lite hensiktsmessig.

Det er veiens beskaffenhet som bør være det avgjørende kriterium for i hvilken grad modulvogntog kan tillates på sideveier, mener fylkesutvalget.

Statens vegvesen forklarer at de kun har fulgt reglene fra Samferdselsdepartementet om at grensen går ved 17 kilometer.

– Det skal være en tilknytningsstrekning, ikke en hovedstrekning. Akkurat på dette feltet har vi strenger regler, sier seksjonsleder Tordis Vandeskog i Statens vegvesen.

Venter på svar

Ola Olsbu

Plan- og samferdselssjef Ola Olsbu sier vogntog-saken i Åmli er viktig å løse.

Foto: Liv Welhaven Løchen / NRK

– Vi har sendt en søknad til Samferdselsdepartementet om bruk av modulvogntog fra E18 og opp til Bergene Holm i Åmli. Vi venter fortsatt på svar.

Det sier plan- og samferdselssjef Ola Olsbu i Aust-Agder til NRK.

Han sier prøveperioden med bruk av modulvogntog på enkelte strekninger her i landet gjelder frem til 2017, men han håper og tror på endringer i regelverket før den tid.

– Vi vil helt klart følge opp denne saken dersom det tar lang tid før vi får et svar fra departementet. Vi har et lokalt vedtak i fylkesutvalget og det skal følges opp, sier han kontant.

null
Spiller nå
NRK Forklarer: Baneheia-saken 01:05
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 23 1,52 kr
Dyrest kl. 07 2,82 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,6 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %