Dagens turister bruker smarttelefon, nettbrett og annet digitalt utstyr for å finne fram. De har tilgang til apper og diverse hjelpeprogrammer når de er på reise.
Da er det en fordel for bransjefolk å vite om disse tingene fungerer. De erkjenner at papirbrosjyren er på vei ut.
– Blir flaut
Reiselivsbransjen testet ut hvordan de digitale løsningene fungerer for turistene.
Det blir gjort i forbindelse med Norges største digitalkonferanse for reiselivet, som startet i Kristiansand i går.
– Det kommer garantert til å bli både flaut, avslørende og krevende, innrømmet Heidi Sørvig i Visit Sørlandet/Arena Usus i forkant av arrangementet.
«Walkshop» i byen
Under dagens konferanse ble det arrangert en «walkshop» i Kristiansands gater. Totalt 25 deltakerne fra reiselivsbransjen fikk i oppgave å besøke museer,
restauranter og andre bedrifter kun ved hjelp av digitale tjenester.
I grupper på fire til seks orienterte de seg rundt i byen ved hjelp av TripAdvisor og Facebook, og på denne måten fikk deltakerne testet hvordan dagens digitale løsninger fungerer.
Utfordrende rundtur
Deltakerne Mira Svartnes Thorsen, Evgenia Egorova, Hedda Takle og Patrik Redgård syntes walkshopen var en lærerik opplevelse.
Gruppas første oppgave gikk ut på å finne Kristiansands turistkontor.
Her fant de imidlertid ut at karttjenesten var utdatert. Den viste veien til turistkontorets gamle adresse.
Etter å ha funnet frem til den riktige adressen, ble gruppa møtt av et informasjonsskilt og en datamaskin hvor de kunne søke opp attraksjoner selv.
– Jeg finner kun en liste over ledige barnehageplasser jeg, mumlet den ene mens resten sto bøyd over dataskjermen.
Ved hjelp fra informasjonsskranken gikk letingen bedre, og gjengen fikk mange anbefalinger for byens spisesteder.
Neste oppgave var å finne frem til restauranten Food Asylum, hvor deltakerne skulle bli påspandert kaffe.
Ved hjelp av Google Maps endte vandreturen utenfor en stengt dør.
– Ja, dette fungerte jo dårlig, lo Mira Svartnes Thorsen oppgitt.
Se video med deltakere:
– Vi må satse mer digitalt.
– Definitivt rom for forbedring
Evgenia Egorova, markedsansvarlig i Nordnorsk Reiseliv, syntes i likhet med de andre at walkshopen var en interessant utfordring.
– Det var nyttig å se med nye øyne på hva vi i reiselivsbransjen holder på med. Jeg tror absolutt det er rom for forbedring, selv om mye er bra fra før av.
Patrik Redgård representerer Hovden Alpinsenter. Han mener det er viktig for bedriftene å følge med på den digitale utviklingen.
– Dagens turister er digitalt oppegående, mens bedriftene er det ikke. Der ligger det en stor utfordring i fremtiden, sier han.
- Les også: Turistkaos i Kristiansand
Forberedt på «digitale turister»
Det store spørsmålet under dagens «walkshop», var om reiselivet er forberedt på å ta imot digitale turister.
– I den verden som vi lever i nå så kommer vi nok aldri til å være helt forberedt, og vi vil nok alltid henge litt bakpå. Men jeg tror dagens «walkshop» generelt gir oss bedre innsikt i hva vi må bli flinkere på, sier hun.
Sørvig tror opplevelsen er en nyttig erfaring å ha med seg videre.
– Hvordan kan vi klare å forbedre oss om vi ikke vet hvor skoen trykker? Problemene i det digitale reiselivet gjelder ikke bare Kristiansand.
Til stede på den tre dager lange konferansen er også administrerende direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold og representanter fra Facebook, Instagram og TripAdvisor. Kristiansand dyrepark bidrar også med å fortelle om sin digitale utvikling.
Se video:
– Reiselivet skal omstilles fra en tradisjonell, gammelmodig bransje, sier Krohn Devold.