Jo Hedberg skal kjøre rundt med en stavkirke på slep i sommer.
– Hengerkapellet kaller vi den, sier han.
Han er mannen bak stavkirken som ble ferdigstilt i fjor. Nå har han tatt kirken av hengerfestet og satt den godt synlig på plenen utenfor Gimlehallen i Kristiansand. Der skal den fungere som en stand for bønnenettverket for Den Norske Kirke under sommerstevnet Oase.
6,4 meter høy
Stavkirken er bygd på en vanlig biltransporthenger. Den veier 1,6 tonn og er 6,4 meter høy.
Før Stavkirken skal ut på veien, må de ytre svalgangene og tårnet tas av. Delene blir lagt inne i kirken under transport.
– Men den ser fortsatt ut som en stavkirke, sier Hedberg.
Stavkirken er godkjent hos biltilsynet. Den er bygget etter reglene for mål og vekt.
Laget på dugnad
Hedberg sier at det ligger mye arbeid i å lage noe slikt.
– Mange har bidratt for å få dette til. Det har tatt mange arbeidstimer og omtrent 10.000 skruer.
Hedberg selv har vært sjefkonstruktør. Det er tydelig at interessen for stavkirker er stor.
– Stavkirken er urkirken i Norge. Det er ingen andre land i verden som har slike stavkirker bortsett fra Polen. Der er det én. Den er imidlertid norsk den også, sier han.
I 1840 ble Vang stavkirke fra Vang kommune i Oppland solgt på auksjon til nordmannen J.C. Dahl. Senere ble den overtatt av Fredrik Vilhelm 4 av Preussen og satt opp i Karpacz i Polen. Der står den ennå.
Vekker oppmerksomhet
Stavkirken på hjul er en minimodell av Gol stavkirke og Borgund stavkirke i Lærdal. Når den er ute på veien, vekker den oppmerksomhet.
– Folk synes det er morsomt. De stopper opp for å se, sier Hedberg som liker å kjøre rundt med den oppsiktsvekkende doningen.
Stavkirken blir også brukt til bibellesning. Inne i kirken er det åtte sitteplasser.