Lakken har slått sprekker og løsnet i små flak, som har drysset fra tuber med kaviar og majones fra markedsledende Mills.
– Først og fremst er vi veldig lei oss for å ha påført kundene både ubehag, fortvilelse og misnøye med tuber som flasser, sier kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus i Mills.
Problemet oppstod da de byttet tubeleverandør tidligere i år. Dårlig kvalitet på malingen ble oppdaget i månedsskifte mai/juni.
Gjelder tusenvis av tuber
En av de første klagene kom på rim, og kunden fikk like muntert svar.
Det viste seg å være stort omfang på tubeflassingen.
– Klagene har vært omfattende – og det skulle bare mangle. Det er klart folk er skuffet. Noen også sinte, men de aller fleste har hatt forståelse for hva som hadde gått galt, sier Vederhus.
Totalt produserer selskapet cirka 2 millioner tuber majones og kaviar i måneden. Flassing gjelder ikke alle tuber, og avhenger av hvordan og hvor lenge tuben er i bruk, opplyser Mills.
– Utfordringen er at det ikke ble fanget opp i tide. Dette er selvsagt svært beklagelig, sier Vederhus og understreker:
– Vi har svært solide og innarbeidede rutiner for kvalitetskontroll før vi slipper ny emballasje på markedet, og gjennomførte tester som normalt etter bytte av leverandør.
Vurderte å trekke tilbake
Fra 30. juli er all majones og kaviar produsert med ny og bedre lakk.
– Like fullt har det vært store lager i butikkene. Det har tatt tid å fase ut gamle tuber og fylle hyllene med nye, sier Vederhus.
Det ble også vurdert å trekke tilbake produktene.
– Vi valgte å ikke gå til et så pass drastisk steg fordi det aldri har vært noen helsefare med dette. Å kaste så mye helt fint spiselig mat er et krevende valg å ta, sier Vederhus.
Har rett på ny tube
Noen tubekunder har fått pengene tilbake i tråd med forbrukerkjøpsloven.
– Når det gjelder denne typen varer så er det vanlige at butikken gir deg en ny, sier regiondirektør Eirik Nyberg i Forbrukerrådet på Sørlandet.
De får sjelden klager på slike saker. Nyberg har forståelse for at en feil som dette kan være for liten til at folk bryr seg utover at det er irriterende i hverdagen:
– Det er neppe gøy å få plast i kaviaren, fordi emballasjen er for dårlig.