Hopp til innhold

Bussmetro for marsboere?

I over åtte år har bussmetroen i Kristiansand slitt med å fortelle reisende når neste buss skal gå.

Sanntidssystemet

Flere av skjermene som er plassert på busstoppene i Kristiansand kan se ut som at de er beregnet for marsboere. Åtte år etter at sanntidsprosjektet skulle fungert, er det fortsatt bare rot.

Foto: Terje Sellevold / NRK

– Jeg synes det er en tragedie at vi ikke klarer å slå av strømmen så tavlene står helt svarte. Det er bedre enn at de ikke gir noen informasjon, eller villedende informasjon, sier samferdselssjef i Vest-Agder fylkeskommune, Vidar Ose.

For villedende informasjon er det masse av på skjermene som er plassert på flere av busstoppene i Kristiansand.

Vidar Ose

Samferdselssjef i Vest-Agder fylkeskommune, Vidar Ose, er svært kritisk til at Fara fremdeles ikke har fått sanntidssystemet til å fungere.

Foto: Frans Kjetså / NRK

Skjermene, som egentlig skal vise når bussen kommer, har ikke fungert på mange år.

Noen steder står det feil tid, andre steder mangler det bokstaver og tall og står feil tid, og noen steder står det noe selv ikke en som behersker alle verdens språk ville forstått – også der med feil tid.

Langvarig problem

Bussmetro ble offisielt åpnet 2. september 2003 av samferdselsminister Torild Skogsholm. Det var da investert 33 millioner kroner i knutepunktene Rona og Trekanten, 25 holdeplasser og Sanntids informasjonssystem.

Bussen AS

Det er brukt millioner av kroner på sanntidssystemet i Kristiansand helt siden bussene var gule. Men også de nye blå bussene sliter med systemet som stort sett bare har skapt frustrasjon hos bussjåfører og reisende.

Foto: Sundsdal, Svein / NRK

Selskapet Q-Free solgte sanntidssystemet til Kristiansand. For noen år siden ble dette selskapet kjøpt opp av Fara, som siden har slitt med å gi reisende i Kristiansand oppdatert informasjon om hvor mange minutter det er til bussen kommer og går.

Systemet har stort sett kun ført til enorme frustrasjoner både for bussjåfører og passasjerer.

– Når tavlene først står der burde de fikse det, ellers så får de bare fjerne det, sier en busspassasjer til NRK.

– Jeg synes det er en skam for byen. Jeg synes det er flaut at det tar så lang tid. Det er uforståelig for mannen i gata. Jeg forstår ikke hva de holder på med, sier en annen.

Video Bussmetro for marsboere

VIDEO: – Folk har blitt vant til det, sier bussjåfør Helene Larsen.

Vil ta minst ett år til

Ikke bare er det brukt mye tid og ressurser på problemet. Det er også brukt altfor mye penger, ifølge samferdselssjef Vidar Ose.

Bussmetro holdeplass

Det vil ta minst ett år til før tavlene på busstoppene vil fortelle reisende hvor lenge det er til neste buss skal gå.

Foto: Liv Eva Kirkesæther / NRK

– Det er helt ubegripelig at Fara ikke klarer å få det til, sier Ose, som er knallhard i sin kritikk av Fara.

Fara vil ikke kommentere kritikken, men sier de tar sin del av ansvaret.

– Jeg kan ikke annet enn å si at alle parter i dette prosjektet har erkjent sitt ansvar for at det er blitt som det er blitt, og det har også Fara, sier daglig leder Ørjan Kirkefjord.

Han tør ikke si når sanntidssystemet vil fungere, men samferdselssjefen mener det ennå vil ta lang tid.

– Skal jeg være veldig optimistisk tror jeg at vi snakker om bortimot ett år fra nå. Da er jeg veldig optimistisk, sier Ose.

Agder Kollektivtrafikk vil ikke kommentere saken.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
NRK Forklarer: Baneheia-saken 01:05
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,31 kr
Dyrest kl. 08 1,56 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,5 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %