Statens vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor la i dag fram sine plandokument for Nasjonal transportplan i perioden 2018–29.
Her er de viktigste punktene i forslaget til NTP:
- 8 milliarder til superveier for syklister.
- Vil halvere transportutslipp innen 2030.
- Nullvekst i privatbilismen.
- Klimavennlige busser og båter.
- Kollektivprosjekter i storbyene.
- Ny rullebane på Oslo lufthavn innen 2030.
- Vil fjerne etterslepet i vedlikehold på veiene.
- Varsler slutten på gratiskjøring med elbil.
Sørlandet i planen
Her er noen av de viktigste punktene som omhandler Sørlandet i NTP:
- Det kan være samfunnsøkonomisk fordelaktig å erstatte Arendalsbanen med buss.
- For å få flere til å sykle ønsker man å bygge sykkelekspressvei i Kristiansand fra Vollevannet ved E18 til Oddemarka og videre til Tordenskiolds gate i sentrum.
- Ny vei fra E18 til Kristiansand lufthavn Kjevik. Er blant veiene i landet som er mest samfunnsøkonomisk lønnsomt å bygge.
- En utdyping av innseilingen til Kongsgård/Vige ansees som viktig for at Kristiansand havn skal øke godstrafikken til det nye planlagte havneområdet.
- Utbygging av riksvei 9 Setesdal videreføres.
- Gartnerløkka-Kolsdalen i Kristiansand.
Avdelingsdirektør i Statens vegvesen region Sør, Dagfinn Fløystad, møtte i dag politikere, samferdselssjefer og næringslivsinteresser for å informere om planforslaget.
Han mener Sørlandet kommer godt ut av fremtidsplanene på samferdselssektoren.
►SE INTERVJU MED AVDELINGSDIREKTØR I STATENS VEGVESEN REGION SØR DAGFINN FLØYSTAD HER:
Får kritikk
Forslaget til Nasjonal transportplan får kritikk fra både politikere og næringsinteresser i Agder-fylkene.
Håpet er at det nye statlige veiselskapet som ligger i Kristiansand skal prioritere E18 og E39 i forhold til andre veiprosjekter i landet.
Direktør for teknologi og utviklingsstrategi i Nye Veier, Anette Aanesland, sier prioriteringene til veiselskapet vil bli presentert i løpet av denne uken.
►SE INTERVJU MED ANETTE AANESLAND HER:
Søgne-ordfører kritisk
Ordfører i Søgne Astrid Hilde (Ap) uttrykker stor skuffelse i forhold til Nasjonal transportplan.
Hun sier det kommer til å skje svært lite de neste fem årene på samferdselssektoren i Agder-fylkene dersom man ser bort fra fortsatt utbygging av E18 og E39.
►SE INTERVJU MED ORDFØRER I SØGNE ASTRID HILDE HER:
Sørlandsbanen og Vestfoldbanen
Varaordfører i Kristiansand Jørgen Kristiansen (KrF) er fornøyd med deler av forslaget til NTP, men liker dårlig at det ikke er avsatt investeringsmidler til sammenkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen.
Han hadde håpet å se noen signaler om dette i planen.
►SE INTERVJU MED VARAORDFØRER JØRGEN KRISTIANSEN HER:
Lastebileierne kritiske
Lastebileierne er meget skuffet over forslaget til NTP.
Det sier regionsjef i Norges Lastebileier-Forbund, Reidar Retterholt.
Han fyrer av en bredside mot manglende veisatsing i landsdelen.
►SE INTERVJU MED REIDAR RETTERHOLT HER:
NHO Agder om planen
Seniorrådgiver i NHO Agder, Trond Madsen, er ikke sikker på at alle medlemsbedriftene i NHO vil være fornøyde med NTP.
Han sier at nå starter den politiske dragkampen om veiprosjektene.
►SE INTERVJU MED TROND MADSEN I NHO HER: