– Det ser ut til at ren frivillighet ikke holder. Det er imidertid langt frem til et påbud og vi skal prøve andre ting før vi kommer dit, sier distriktsleder Paal Sodefjed i Trygg Trafikk.
Selv om han ikke er i tvil om effekten et påbud vil ha, ser han flere praktiske utfordringer med en slik regel.
– En utfordring er muligheten for å kontrollere, men et påbud vil gi signaler fra samfunnet om at man ønsker at folk skal ta vare på seg selv, sier Sodefjed.
– Hvis du får drømme litt, når håper du et slikt påbud kan være på plass?
– Hvis jeg får drømme ville jeg hatt det på plass nå. Vi trenger det, sier Sodefjed.
Saken fortsetter under videoen
Kun 16 prosent bruker refleks
Ifølge Sodefjed oppgir 71 prosent av bilførere at de «nesten» har kjørt på noen i løpet av det sist året.
Kun 16 prosent av sørlendingene bruker refleks.
– Det er vanvittig dårlig. På landsbasis er målet 60 prosent, så vi har en lang vei å gå, sier Sodefjed.
Han synes det er skremmende når man vet hvor stor forskjellen på synlighet er.
– Mange er opptatt av det når de kjører bil og ser mørkkledde, men når de blir forgjengere selv glemmer de det, sier Sodefjed.
De siste åtte årene har 16 fotgjengere i Aust- og Vest-Agder mistet livet i trafikkulykker i mørket. Ifølge Tygg Trafikk brukte ingen av disse refleks.
LES:
Mer enn en refleks
Den mest kjente refleksen er den klassiske runde brikka som henger i en tråd.
– Den har det med å henge seg fast i nøkler, men er den beste refleksen, sier Sodefjed.
Refleksvesten er også velkjent, men mest brukt av barnehagebarn og joggere. Sodefjed berømmer folk som trimmer for å være flinkere til å bruke refleks enn andre.
– Joggere og trimmere er flinke til å bruke refleksvest, og det er ikke uvanlig at både joggesko og treningstøy har reflekser integrert, sier Sodefjed.
- Les også: Sier ja til «snikfilming» i trafikken
- Video: Refleks – Redder liv i mørket
Integrerte reflekser
Integrering av reflekser er i ferd med å blir langt vanligere også i andre klær. Trygg Trafikk ønsker at forfengelighetshensyn ikke skal komme i veien for bruk av refleks.
– Vi kjenner det fra regntøy og barnetøy, men nå er det oftere reflekser i helt vanlige jakker. Da hjelper designerne fotgjengerne til bedre trygghet, slik ABS-bremser er en hjelp for bilister, sier Sodefjed.
Han viser frem skjerf og luer som delvis består av refleksstoff, men ser ut som en hvilken som helt lue eller skjerf.
– Når designerne legger reflekser inn på dette viset ser det bra ut. Og med en slik lue trenger man ikke tenke på om man har med refleksen i lomma, sier Sodefjed.