Hopp til innhold

– Lett å bedre bremsetestene

Vegdirektoratet tviholder på at såkalte rullebremsetester skal avgjøre om en lastebil har gode bremser eller ikke. Det frustrerer bransjefolk som sier testene ikke holder mål. Skapere av alternative tester mener det er lett å komme frem til sikrere resultater enn de man oppnår med dagens tester.

Video Alternativ bremsetesting av vogntog

VIDEO: Utviklere av retardasjonstester for bremser på vogntog og tilhengere sier testen er fort gjort. Men veimyndighetene vil ikke ha hjelp.

– Når et 50 tonns kjøretøy kjører inn i en hall hvor rullene går i 2.5 km/t, er det mange forhold du ikke får frem, sier Odd-Jone Linnebo.

Blir målt stillestående

Rullebremsetest

RULLETEST: Ved denne metoden står bilene stille når bremsene blir vurdert. (Arkivfoto)

Foto: Odd Rømteland / NRK
Retardasjonstest

RETARDASJONSTEST: Måleinnstrumenter festes på bilen og måler bremsene i fart.

Foto: Jan Inge Thomassen / NRK
Odd-Jone Linnebo

Odd-Jone Linnebo sier en retardasjonstest er fort gjort.

Foto: Jan Inge Thomassen / NRK
Ingebjørg Amanda Godskesen

FrPs Ingebjørg Godskesen i Transport- og kommunikasjonskomitéen på Stortinget har sendt et nytt brev til statsråden om bremse-uenighetene. (Arkivfoto)

Foto: Privat

Han snakker om dagens vedtatte praksis der kjøretøyene står stille mens bremsene måles.

Denne såkalte rullebremsetesten har fått gjennomgå av lastebilsjåfører som mener den gir direkte feil resultater og dermed fører til stor fare i trafikken.

Linnebo har vært med på å utvikle en retardasjonstest der bremsene på kjøretøyene blir målt i fart, i motsetning til den statiske rullebremsetesten som veimyndighetene har klokketro på.

– Gjort på minutter

– Du trenger en 70-80 meters strekning og det tar 2-3 minutter. Da kan du få verifisert og sjekket bremsene, sier Linnebo.

– Det tar lite tid og det er en ekstra kvalitetskontroll. Lastebilbransjen vil ha dette, sier Linnebo.

Ifølge en rekke bransjefolk NRK har snakket med tyder det på at han har rett ved det siste utsagnet.

Uvilje til endring

Men i direktoratet er det liten vilje til å innføre øvrige tester enn rullebremsetesten.

– Vi er klar over at det er enkelte problemer knyttet til rullebremseprøver. Men vi mener likevel at det er en metode som gir gode svar på alle nødvendige kontrollpunkter. Det er godt nok. Det er en akseptert metode i alle EU-land at man skal bruke rullebremseprøver, sa avdelingsdirektør Sonja Lindqvist i Vegdirektoratets trafikant- og kjøretøyavdeling til NRK i forrige uke.

– Applausen stilnet

Linnebos arbeid med å utvikle retardasjonstesten har blitt økonomisk støttet av EU.

Ifølge Linnebo applauderte Vegdirektoratet arbeidet til å begynne med, før klappingen brått tok slutt.

– Vi undres i hvertfall på hvorfor det ikke ønskes en positiv dialog og møter for å få frem trafikksikkerhet, sier Linnebo.

Frykter knebling

Stortingsrepresentant Ingebjørg Godskesen (FrP) har tidligere tatt opp problematikken med samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa, men ble ikke imponert over svaret.

– Hun svarte vel egentlig "god dag mann økseskaft", og at vi fortsetter å gjøre akkurat som vi pleier. Det som skremmer meg mest er at de forsøker å få et nytt regelverk på trappene som de andre nordiske landene ikke har. Det regelverket sier at vi ikke skal bruke andre former for bremseprøver, sier FrP-kvinnen.

Spent på nytt svar

Godskesen har nå sendt et nytt brev til statsråden, etter at flere via NRK har gått hardt ut mot dagens testsystem.

– Jeg er veldig spent på det svaret jeg får av henne, sier Godskesen, som er medlem av Transport- og kommunikasjonskomitéen på Stortinget.

– Når det viser seg at testene ikke holder mål, så må man jo se seg om etter hva det er som holder mål, mener stortingsrepresentanten.

Mistenker økonomiske hensyn

Hun frykter det ligger økonomiske hensyn bak vegringen mot å ta i bruk alternative testmetoder.

– Interessene til denne prøven, altså de som lager de, tas deres interesser mer hensyn til enn folk som trenger en trygg og sikker vei å kjøre på?, spør Godskesen, og legger til at hun mener dette scenarioet er sannsynlig.

NRK har mandag ikke lyktes med å få kommentar fra Samferdselsdepartementet angående kritikken.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 15 1,62 kr
Dyrest kl. 08 2,15 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,6 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %