Hopp til innhold

– Ingeniører og krigsreportere må kjøre taxi

De jobber tolv timers natteskift, og kjører på fulle nordmenn i helgene. Ingeniører. Krigsreportere. Nå har bedriftene til og med slutta å sende avslaget på jobbsøknadene.

taxi

Den ene er ingeniør og den andre har vært krigsreporter. Som så mange andre høyt utdanna innvandrere, er taxikjøring eneste jobben de får.

Foto: Kari Jeppestøl Arntzen / NRK

– Det var så god stemning, og jeg fikk lov å komme inn i verkstedet. Jeg var sikker på at jeg skulle få jobben som mekaniker, forteller 51 år gamle Devis Gvalia fra Georgia.

devis

51 år gamle Devis Gvalia fra Georgia er en høyt utdanna mekanisk ingeniør. Mer enn en gang har bedrifter avslått søknaden med at han er overkvalifisert. Nå kjører han taxi istedet for å gå på flere NAV-kurs.

Foto: Kari Jeppestøl Arntzen / NRK

Men nok en gang var svaret at han var overkvalifisert med sin ingeniørutdannelse. Selv mener han årsaken er den samme som alltid: utlending.

Gvalia har bodd i Norge i 15 år. Er i tillegg pianist og pianostemmer. Han kjører taxi, som så mange andre utlendinger med høy utdannelse.

– Nå har bedriftene til og med slutta å sende et svar. Man hører bare ingenting, sier Gvalia.

Politikere og NAV bekymra

NAV-leder i Kristiansand, Elisabeth Engemyr er bekymra over at det er så vanskelig for innvandrere å få jobb. Antallet sosialhjelpsmottakere har økt med 35 prosent de siste tre årene.

– Har du et unorsk navn, har du mye vanskeligere for å i det hele tatt få et intervju, sier Engemyr.

Ap-politiker i Kristiansand, Abdullahi Mohamed Alason, mener flyktninger får feil råd om utdanning, mens utdannigssjefen mener det er nedgangen i næringslivet som har skylda.

– Vi får ikke brukt ressursene

falah

Hassan Falah har seks års journalistutdanning fra universitetet i Bagdad, og jobbet flere år for tyrkisk TV og Al-Jazeera. I Norge har han gitt opp å søke jobb som annet enn taxisjåfør.

Foto: Kari Jeppestøl Arntzen / NRK

Taxisjåførene NRK.no har møtt, mener de kommer skjevt ut allerede i asylmottaket.

Hassan Falah har seks års journalistutdanning fra universitetet i Bagdad, og jobbet flere år for tyrkisk TV og Al-Jazeera. Han dekket blant annet krigen i Afghanistan. I 2006 kom han til Norge, og har kjørt taxi de siste årene.

– Da jeg kom hit, ble jeg spurt om jeg ville ta kurs som lastebilsjåfør. Jeg snakker fem språk og kunne vært en ressurs. Nå husker jeg nesten ikke det livet jeg hadde som TV-reporter, sier Falah.

Han synes det er trist at nesten eneste yrkesvei er taxisjåfør eller renholder.

– Sønnen min på 17 vil bli journalist, men han ser på meg, og lurer på om det er noen vits for han å prøve. Onklene hans er også utdannet, men har endt opp som taxisjåfører.

NHO mener bedriftene er flinke

siri

NHO-sjef på Agder, Siri Mathiesen, tror ikke bedriftene rynker på nesa ved et utenlandsk etternavn. Ifølge NAV er det svært vanskelig for innvandrere å få et jobbintervju.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

– Jeg kjenner ikke igjen fra våre bedrifter at utlendinger blir forbigått, heller tvert imot, sier NHO-leder på Agder, Siri Mathiesen.

Men flere av de oljebaserte bedriftene på Sørlandet har sagt opp folk den siste tiden, og hun sier dette også vil ramme innvandrere:

– Ja, det er spennende fremover med den lave oljeprisene. Men jeg tror ikke nasjonalitet betyr noe her.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Sjimpanser på påskeeggjakt 00:55
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 23 1,14 kr
Dyrest kl. 07 1,48 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 5,6 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,7 kr En vask
  • Varmeovn 1,4 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Feb 2023 – feb 2024
    + 6,3 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 5,5 %