I går ble det kjent at selskapet skal stå for store veiprosjekter i landsdelen.
– Det er gledelig for en anleggsbransje som trenger nye oppdrag, sier Petter Blomkvist som er regionsleder for entreprenørforeningen EBA.
Tar bort presset på næringen
Regjeringen satser på tre store veiprosjekter i landsdelen. To på E39, som skal gi full motorvei fra Kristiansand til Ålgård. På E18 blir det ny motorvei fra Grimstad til Langangen. Det er svært gode nyheter for en presset bransje.
– Jeg er ekstremt fornøyd med at man klarer å se dette i en helhet og at de tenker lange strekk, som helt fra Kristiansand til Ålgård, sier Blomkvist.
– Bransjen her sør sliter med manglende oppdrag det siste året. At vi kan komme raskt i gang med veiene er helt avgjørende for å ta vekk en del av presset på næringen, sier han.
Øker konkurranseevnen
Også i Kvinesdal er Ap-ordfører Svein Arne Jerstad fornøyd med E39-satsingen.
– E39 fra Kristiansand til Ålgård er et prosjekt som betyr veldig mye for hele sørvestlandet. At det er kommet inn i dette veiselskapet er veldig gledelig, sier han.
– For Kvinesdal betyr det en sikrere og bedre vei. For næringslivet hos oss og i nabokommunene betyr det bedre transportforhold. Det kan øke konkurranseevnen vår, så blir det et større bo- og arbeidsmarked som åpner seg. Med lettere mulighet til å forflytte seg, sier Jerstad.
Jubler ikke
Men ikke alle politikere jubler. Marte Rostvåg Ulltveit Moe, som er førstekandidat for partiet De Grønn i Kristiansand ville hatt en annen satsing enn ny motorvei:
– Jeg vet om mange andre miljøvennlige ting å bruke 130 milliarder på enn nye motorveier. Tenk så mye togskinner og billige månedskort vi kunne fått dersom man satset på miljøvennlige transportmidler, sier hun.
Ulltveit-Moe mener spesielt sin egen by, Kristiansand, tjener lite på den nye europaveien.
– Det er jo helt meningsløst å bygge en eksosring rundt Kristiansand, når vi faktisk prøver å få ned antall bilister i byen.