– Dette er en gledens dag for Kristiansand, for Color Line og for miljøet, sier klima- og miljøvernminister Tine Sundtoft.
Frem til nå har Superspeed fått elektrisitet fra et eget kraftverk om bord. Derfor har den vært avhengig av å ha motoren i gang også når den har ligget til kai. Under landligge trengs strøm til blant annet belysning, varme, ventilasjon og drift av tekniske installasjoner.
– Tilsvarer utslipp fra 1300 biler
Sundtoft deltar på den offisielle åpningen av det nye landstrømanlegget i dag, som gjør at Superspeed kan slå av motoren ved landligge. Heretter skal høyspent strømforsyning kobles til ferga som har en egen transformator om bord. Den omdanner elektrisiteten til lavspenning. Kapasiteten er på 2500 kW.
Anlegget er det andre landstrømanlegget i Norge. Det eksisterer allerede ett i Oslo.
Ifølge Sundtoft vil slike anlegg ha betydning for miljøet.
– Det at Superspeed kan kobles til landstrøm når ferga ligger til kai, gjør at CO2-utslippene reduseres med 2300 tonn per år. Det tilsvarer utslippene til 1300 biler i året. Dette monner, sier Sundtoft.
Color Lines skip er de første store skipene på linjene Norge–Danmark/Tyskland som får landstrøm.
Lokal betydning
Sundtoft sier at reduksjonen av utslipp også vil merkes i nærområdet.
– Dette kommer til å merkes på den lokale luftkvaliteten. Det vil bli mindre sot og mindre støy. Norge får på pukkelen fra ESA fordi vi har dårlig luftkvalitet i de store byene våre, så dette er viktig.
Norge står også overfor en rekke andre krav når det gjelder miljøet.
– For kort tid siden kom FNs klimapanel med sin siste rapport. Den er helt klar på at vi må jobbe for å redusere utslippene våre, sier Sundtoft.
- LES OGSÅ: Vil tilby landstrøm til supplyskip
- LES OGSÅ: Fullt mulig å tilby landstrøm
Visjon om nullutslipp
Landstrøm er en del av Color Lines langsiktige miljøsatsing, og er i tråd med nye internasjonale miljøkrav fra 1. januar 2015.
– Color Line har investert over 200 millioner kroner frem til 2015 for en mer bærekraftig og miljøvennlig drift. Våre landstrømanlegg er viktige miljøbidrag og et skritt nærmere visjonen til norsk skipsfart om nullutslipp, sier konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt, Helge Otto Mathisen i Color Line.
Miljøprosjektet er et resultat av langvarig samarbeid mellom Color Line og Kristiansand Havn.
LES OGSÅ: – Color Line er miljøsinke
Roser maritim næring
Sundtoft roser den maritime næringen for tiltakene som blir gjort.
– Det er først de siste årene det virkelig har gått opp for folk flest og næringslivet at vi må slutte å bare snakke om miljø. Vi må gjøre noe konkret.
– Det som blir gjort i dag, er et godt eksempel på hva som kan gjøres i den maritime næringen, sier Sundtoft.