Tre personer ble drept av en 30 år gammel asylsøker mandag kveld. Det var på bussen fra Fagernes til Oslo tragedien skjedde.
19-åringen Margaret Molland Sanden og bussjåføren Arve Kvernhaug på 55 år var blant de drepte. Den svenske statsborgeren Brahim Khouya var det siste offeret.
I NRKs Nyhetssenter får du fortløpende nyhetsoppdateringer.
– Ingen kamera på bussen
Politiet har startet etterforskningen for fullt, og NRK.no får bekreftet fra Nor-Way Bussekspress at det ikke var overvåkingskamera på den aktuelle bussen. De færreste av ekspressbussene i selskapet er utstyrt med overvåkingskamera.
Les også:
| |– De fleste av bussene våre er uten kamera, men det har vært oppe til diskusjon flere ganger om vi skal installere det. Hensynet til personvernet er en av årsakene til at det ikke har blitt noe av ennå, sier daglig leder i Nor-Way Bussekspress Bjørn Østbye til NRK.no.
Vet du noe om denne saken? Tips oss her!
– Ville det ikke vært hensiktsmessig med kamera, spesielt i etterkant av en slik hendelse?
– Kamera kan være bra å ha som et preventivt tiltak, men det ville dessverre ikke greid å forhindre den handlingen som ble begått mandag. Det var en ekstrem handling. Det kan likevel ses på som noe bra, for eksempel i etterforskningsarbeidet i ettertid, sier Østbye.
Skaper trygghet
Tidligere leder for voldsavsnittet i Oslo Finn Abrahamsen mener det burde vært obligatorisk med overvåkingskameraer på busser.
– Det er på tide at vi begynner å tenke mer på sikkerhet i dette landet. Hvis det på noen måte kan forhindre kriminalitet så burde det vært obligatorisk med kameraer i alle busser. Jeg er helt sikker på at det ville dempet vanlige menneskers trang til å begå ulovligheter, sier han bestemt og legger til:
– Et kamera ville ikke forhindret drapene, men det kan fungere trygghetsskapende.
Uten kamera har politiet et enda mer omstendelig arbeid i den videre etterforskningen. Abrahamsen understreker at politiet er vant til å jobbe uten hjelpemidler som overvåkingskamera.
Alle vitnene til hendelsen ble drept og politiet må bygge hendelsesforløpet på rekonstruksjoner og den siktedes forklaringer.
– De vil få mange svar på fra de tekniske undersøkelsene. I tillegg vil obduksjonsrapportene gi mange svar.
– På hvilken måte?
– Skadene på ofrene og gjerningsmannen vil si noe om han angrep forfra eller bakfra. Det er også interessant å vite hvor passasjerene satt i forhold til hverandre. Jeg er også veldig interessert i hvordan gjerningsmannen gikk fram da han angrep bussjåføren, sier Abrahamsen.
Les også:
| |– Lov med kamera
Den tidligere politilederen mener at overvåkingskamera ville kunnet føre til bedre preventivt arbeid i ettertiden.
– Med et kamera kunne vi sett hva som faktisk skjedde da bussjåføren ble angrepet. Så kunne vi tatt læredom av det og sørget for nødvendige sikkerhetstiltak i bussene, nbsp;både for sjåførene og passasjerene, uten å måtte bygge dem helt om.
NRK.no har snakket med Datatilsynet, som mener hovedregelen bør være at det ikke er overvåkingskameraer på busser.
– Det er ingen lovhjemmel mot å ha overvåkingskamera, og det er tillatt i hele bussen. Jeg vil likevel si det er en god og riktig personverntanke av et busselskap å vurdere det til at de ikke har kameraer. Det må likevel vurderes etter hvilke ruter de kjører og i hvilken grad det vil hjelpe å avverge kriminalitet, sier informasjonsdirektør Ove Skåra i Datatilsynet til NRK.no.
Han understreker at han ikke tror at overvåkingskamera ville ha avverget de tre drapene på bussen mandag kveld.