Tilhørende emner

Ingen tilhørende emner.

Vis klipp2:41

Ikke alle hører sykkellbjella

På sykkelstyret skal det sitte en ringeklokke som klinger med lyse toner. Det er litt dumt, for dermed er det ikke alle som hører klokken når du kommer syklende.

Vis klipp4:22

Sykkellys med dynamo

På 1980-tallet var det vanlig at sykler hadde dynamo som forsynte sykkellyktene med strøm. Dynamoen ble drevet av gummihjulet når sykkelen var i bevegelse, og var en fornybar energikilde.

Otto viser hvordan en dynamo omskaper bevegelse og magnetisme til strøm.

Senere har mindre energikrevende LED-lamper blitt vanlige i sykkellykter, og disse drives som regel av batterier.

Vis klipp4:38

Sykkelfriksjon

Nesten alt som rører seg utsettes for ulike former for friksjon. For å sykle må vi ha friksjon mellom dekket og underlaget for å kunne bremse og svinge, men også for å komme oss framover.

Beviset ser vi når vi setter sykkelhjulet på blankisen, der friksjonen er lav.

Vis klipp6:50

Indre friksjon

For at hjul og pedaler på en sykkel skal gå lett rundt, må vi forsøke å ha så lite friksjon som mulig. Nav og akslinger må være godt smurte, men selv det er ikke godt nok. Det beste er kulelagre.

Her får vi se hvordan et kulelager gir mindre friksjon, slik at det blir lettere å sykle.

Vis klipp4:42

Bremsefriksjon

For å bremse må vi lage friksjon. Men det gjelder å tilpasse friksjonen slik at det ikke blir bråstopp, for det kan gi dramatiske konsekvenser. Det har Helmut erfart.

Friksjonen i bremsene må også overføres mot underlaget, enten det er is eller tørr vei.

Vis klipp2:41

Arbeid og energi

Å utføre et arbeid i fysikken betyr å tilføre energi. Et løft tilfører stillingsenergi, også kalt høydeenergi eller potensiell energi. Når vi skyver sykkelen opp en bakke, får den energi som kan gi sykkelen fart når den skal ned igjen.

Vis klipp7:48

Sykkelbalanse

Hvordan klarer vi egentlig å holde balansen på en sykkel?

Et hjul kan holde seg oppreist så lenge det ruller med en viss fart, men dette er bare litt av forklaringen på hvorfor sykling er mulig. Den viktigste grunnen til at vi holder balansen på sykkel, er den samme som gjør at vi kan stå oppreist på beina.

Vis klipp8:42

Sykkelgir

Her får vi se hvorfor det blir lettere å sykle oppover med et lett gir på sykkelen. Men når vi skal ha større fart må vi bruke et tyngere gir. Hva vil det si at giret er tungt eller lett?

Svaret ligger i hvor mange ganger vi må tråkke pedalene rundt for å få til en omdreining på hjulet.

Opphavsrett NRK © 2009–2014 NRK | Nettsjef: Frank Gander | Ansvarlig redaktør: Thor Gjermund Eriksen