Hele 2200 kilometer riks- og fylkesvei har spordybde på mer enn 25 millimeter, som er grensen Vegdirektoratet anbefaler for når det bør settes inn tiltak. På riksveinettet er det 12 kilometer vei hvor spordybden er mer enn 40 millimeter, skriver Aftenposten.
Dype spor i veien var en
, har Statens havarikommisjon slått fast.
Ønsker et minstekrav
I rapporten etter ulykken utenfor Alta anbefaler Havarikommisjonen å erstatte dagens veiledende grenseverdier med klare krav. Det kan i så fall bety at veier blir stengt om de ikke oppfyller et minstekrav.
– Vi har et etterslep på veiene i dag. Hvis det skal stilles krav, vil det få innvirkning på behovet for bevilgninger. Det trengs da mer penger for å nå kravene, sier Lars Erik Hauer, direktør for vei og transport i Vegdirektoratet.
Hauer påpeker at det er spordybde og verdier for jevnhet på veien som styrer hvor Veivesenet setter inn vedlikeholdstiltak.
Kommer med sin vurdering i høst
I november kommer Vegdirektoratet med sin vurdering av hvorvidt dagens anbefalinger skal erstattes av krav i henhold til Havarikommisjonens forslag.
– Jeg registrerer at Havarikommisjonen har gått grundig til verks, og vi tar selvfølgelig tilrådningen seriøst, sier direktøren for vei og transport.
– Er du overrasket over at veiens kvalitet så tydelig trekkes frem som en årsak til ulykken?
– Ved ulykker er det alltid flere faktorer som spiller inn, og jeg ser her at Havarikommisjonen peker på veiens tilstand som en hovedfaktor. Det tar jeg til etterretning, sier Lars Erik Hauer i Vegdirektoratet til Aftenposten.