Hopp til innhold

Nytt selskap skal gi fergefri E6

Vegforum Nord og Tysfjord kommune tar initiativet for å etablere en egen organisasjon som skal jobbe for en fergefri E6. – Vil ha betydning, svarer regionveisjefen.

Tor Ageir Johansen og Stig Kjærvik

Tysfjordordfører Tor Asgeir Johansen og leder av sekretariatet i Vegforum Nord, Stig Kjærvik vil bli kvitt ferga over Tysfjord.

Foto: Simon Piera Paulsen / NRK

– Det er viktig for befolkningen og næringslivet at nord og sør henger sammen. Slik er det ikke i dag siden ferga over Tysfjorden deler regionen i to. Hele Nord-Norge og Sør-Norge vil nyte godt av en fergefri E6 over Tysfjord.

Dette sier leder av sekretariatet i Vegforum Nord, Stig Kjærvik som sammen med Tysfjord kommune tar initiativet for å etablere en egen organisasjon som skal løse dette.

– Målet blir å få fergefri E6 inn i nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2018–2027. Organisasjonen vil være på plass i løpet av høsten, sier Kjærvik.

– Bør være samstemt

Torbjørn Naimak, regionvegsjef i Statens vegvesen

Torbjørn Naimak, regionveisjef i Statens vegvesen, tror en slik organisasjon kan gi resultater hvis næringslivet står samlet.

Foto: Håkon Jacobsen / NRK

Regionveisjef i Statens vegvesen mener en slik organisasjon kan være av betydning.

– Hvis de er samstemt i Nord-Norge så vil det ha betydning. En eller annen gang kommer fergefri krysning over Tysfjord inn i NTP, så det er heller spørsmål om tidspunkt, mener Torbjørn Naimak.

Regionveisjefen avviser ikke at fergefri E6 kan komme inn i NTP allerede for perioden 2018–2027.

– I forbindelse med denne prosessen blir det åpent for å komme med innspill for slike saker. Vi lager et forslag for etatene som skal være klar i 2016, og den endelig NTP er klar sommeren 2017.

Det har blitt utført en utredning for E6 mellom Mørsvikbotn og Ballangen der fergefri E6 ble vurdert, opplyser Naimak.

– Punkt én av konklusjonen er at flaskehalsen som er veien over Hamarøy skal utbedres først. Fergefri krysning vil bli vurdert etter dette.

Næringslivet taper

Bak Vegforum Nord står over 6.700 bedrifter. Leder av sekretariatet i vegforumet, Stig Kjærvik mener at den neste store industrisatsingen i Norge kommer i nord.

– Det går ikke bare på fiskeri og sjømatnæring, men også mineraler, olje, gass og reiseliv.

– Det å ha stopp i eksporten av for eksempel en fisketrailer med et halvt døgn forsinkelse kan gjøre at flere millioner går tapt. At man da blir stanset av at Norge er delt i to og ikke har en fast forbindelse er ikke akseptabelt.

Arbeidet allerede i gang

Selv om organisasjonen fremdeles ikke er etablert, er arbeidet allerede godt i gang.

– Vi hadde et felles møte med fylkespolitikerne og Stortinget i mars i år, og da diskuterte vi hvilke store prosjekter som bør løftes frem. Fergefri E6 var helt klart noe som er ønskelig for alle de tre nordlige fylkeskommunene, opplyser Kjærvik.

Han mener at kostnadene er overkommelige.

– Vi snakker her om en brøkdel av hva fergefri E39 vil koste, cirka 7–8 milliarder. Det bør vi få på plass.

Korte nyheter

  • Aasland lea oadjebas ahte ii šatta ođđa Fovse-ášši Hámmerfeasttas

    Terje Aasland lea oadjebas das ahte buot bealit, maiddái juridihkalaš bealit areálasisabahkkema oktavuođas mii boahtá ođđa el-fápmolinjá geažil Hámmerfestii, leat čielggaduvvon, čállá Altaposten.

    Konsešuvdna lea addojuvvon, ja vaikko boazodoallu ja Sámediggi leat váidalan ja vuosttaldan dan, de válljii Energiijadepartemeanta addit Statnettii ovddalgihtii lobi. Dat mearkkaša ahte álggahit barggu ovdalgo vuoigatvuođat leat čielggaduvvon.

    Dát lea ollugiid mielas njuolggo parallealla Fovse-áššái, mas bieggaturbiinnat ledje jo ceaggámin go Alimusriekti gávnnahii ahte dat lei olmmošvuoigatvuođarihkkun.

    – Finnmárku dárbbaša infrastruktuvrra, elfápmolinjáfierpmádaga mii sáhttá guoddit fámu, leš dal dat bieggafápmoprošeavttas, gássafápmorusttegis mas lea CO2-hálddašeapmi ja vurken, dahje eará lágan fámus, ovdamearkka dihtii čáhcefámus. Elfápmolinjáfierpmádat lea geađgejuolgi ođđaáigásaš servodagas. Dasa ferte maiddái Finnmárku beassat, čilge energiijaministtar Terje Aasland (Bb) Altapostenii.

    Olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) i Dubai under klimatoppmøtet COP28.
    Foto: Truls Antonsen / NRK
  • Krever egen distriktskvote

    Fiskerne i Vardø ba Trygve Slagsvold Vedum om en egen distriktkvote da finansministeren besøkte fiskeværet på mandag.

    Fiskere i åpen gruppe, de som har fiskebåter under 11 meter, har mistet rundt halvparten av kvota i år - sammenlignet med i fjor.

    Og signalene er at kvotene må reduseres ytterligere i årene framover.

    Det slår hardt ut for Vardø der store deler av fiskeflåten er i åpen gruppe.

    Leder for Vardø fiskarlag, Frode Robertsen, frykter fraflytting.

  • Helse Nord med ny handlingsplan for personell, utdanning og kompetanse

    Helse Nord legger frem en ny handlingsplan for å tiltrekke flere ansatte til sykehusene i landsdelen.

    Det skriver Nordlys.

    Handlingsplanen har 20 tiltak og vil vedtas av Helse Nord-styret torsdag,

    Tiltakene er blant annet å innføre jobbgaranti for lærlinger, gjennomføre omdømmekampanjer og forbedre spesialistutdanning for leger.

    – Handlingsplanen er sentral for den pågående omstillingen i Helse Nord. De 20 tiltakene i planen skal bidra til å redusere bemanningsutfordringene i regionen, sier administrerende direktør i Helse Nord, Marit Lind, til avisen.

    Helse Nord, Marit Lind
    Foto: Mathias Sommerseth Kjellmo / NRK