– Det kan virke som noen skoler tror at de kan overlate ansvaret for undervisningen om samisk kultur og samfunnsforhold til unge samiske veivisere, sier leder for ordningen samiske veivisere ved Samisk høgskole Risten Länsman.
Nylig gikk søknadsfristen ut for søking til videreutdanning for lærere og regjeringen har i forkant
Les også :
Skolenes ansvar
reiser rundt og besøker skoler og institusjoner over hele landet for å øke bevisstheten om det moderne samiske samfunnet, og om samisk historie og samfunnsutvikling.
Stadig erfarer de at skolene forsøker å tillegge ungdommene et ansvar de ikke har.
– Ved planlegging av besøkene skjer det at skolene kopierer kompetansemålene for undervisningen av samisk innhold fra Kompetanseløftet, og spør om veiviserne kan ta for seg dette innholdet i løpet av de to timene de er på skolen, forteller Länsman.
Hun påpeker de samiske veiviserne er et supplement til den ordinære undervisningen om samer og samisk kultur, som skolene gjennom Kunnskapsløftet er forpliktet til å lære den oppvoksende generasjonen i Norge.
- Les også:
Mangler kompetanse
Etter at kravene til undervisning om samisk innhold ble utvidet i revideringen av Kunnskapsløftet, er det mange lærer som bør øke kompetansen på dette fagfeltet.
Få lærere har så langt valgt å ta videreutdanning i samisk kulturhistorie og samfunnskunnskap.
Kalenderen til de samiske veiviserne fylles imidlertid raskt opp.
– Vi merker stor pågang fra skoler over hele landet , og det er dessverre en god del oppdrag som vi må si nei til, sier Länsman.
- Les også:
Elev blir læreren
Rettssosiolog Hadi Lile, som har forsket på om norske barn lærer det de skal om samene, er ikke overrasket når han hører hvilken rolle noen skoler tror de samiske veiviserne har.
– I undersøkelsen min kom det fram at hvis det tilfeldigvis var en samisk elev i klassen, så var det den eleven som ble læreren når de i løpet av skoleåret kom til det samiske innholdet, slik at det er mange samiske elever der ute som overtar jobben til lærerne, sier Lile.
– Hvorfor blir det slik?
– Det er jo nærliggende å tro at læreren selv ikke føler seg trygg på den kompetansen de selv har om samene, siet Lile.
De samiske veiviserne får også telefoner fra samer rundt omkring i Norge som ber veiviserne om å komme til sine områder.
– Mangel på kunnskap om samer i det lokalsamfunnet de bor i føles som en belastning for mange, de er slitne av å måtte forklare om dette, gang på gang, sier Länsman.
- Les også: