De siste dagene har det ene uværet etter det andre herjet Nord-Norge. Uværet har skapt forsinkelser eller stanset flytrafikken i nord og veier er blitt stengt. Og det er
. Selv om det har vært uvær med orkan i kastene på kysten, så har ikke uværet nådd Kautokeino med samme styrke.Spart samfunn for belastninger og kostnader
– Riktignok registrerte vi en og annen vindkast her også, men stort sett har det vært påskestemning å melde om i dagene Ole har herjet ved kysten.
Det sier Vasara i
, som er bekymret for den skjøre fremkommeligheten og med det også samfunnssikkerheten våre innbyggerne i vestfylket, og spesielt i Kautokeino lever under. Han mener at man kunne spart både mennesker, bedrifter og samfunn for store belastninger og kostnader ved å ha en flystripe også i Kautokeino.Fra før er det 11 ruteflyplasser i Finnmark. Fra Kautokeino er det ca. 14 mil til storflyplassen i Alta.
– Kostnadseffektiviserende
Vasara har mange argumenter på hvorfor det burde vært flyplass i Kautokeino.
– Deriblant vil en flyplass være viktig for fremtidige bedriftsetableringer og for kostnadseffektivisering av de vi har idag, skriver Vasara og trekker fram at reiseliv er et satsingsområde for regionen.
Bedre tilgang til helsetjenester og ikke minst styrket beredskap er to andre tungtveiende argumenter, mener Vasara.
Også ordfører i Kautokeino Klemet Erland Hætta har kommentert på sin Facebook-side at Kautokeino har «landets beste flyforhold».
Anbefaler ikke ny flyplass
Folk i Kautokeino har lenge ønsket seg flyplass til kommunen og politikere har flere ganger fremmet saken. I 2010 ba fylkestinget i Finnmark om at en ny flyplass til Kautokeino utredes.
I nasjonal transportplan 2014-2023
er ny lufthavn i Kautokeino vurdert, men det anbefales ikke, fordi det er samfunnsøkonomisk ulønnsomt.– Ingen flyplasser i nord er lønnsomme
Johan Vasara vil likevel ikke gi opp drømmen om en flyplass i Kautokeino. Han vil oppfordre Fylkestinget i Finnmark til å ta ballen, gi saken en ny helhetsvurdering med sikte på å etablere flyplass i Kautokeino for kommersielle flygninger.
– Det er ingen flyplasser eller annen kollektivtransport i nord som er samfunnsøkonomiske lønnsomme, hvis man skal argumentere på den måten er det mange flyplasser som står i fare for å bli nedlagt. Man burde heller se på behovene og ta vurderingen etter det. Det er snakk om politisk vilje og ingenting annet, sier Vasara til NRK Sápmi.