Aksjonsleder Johanne Ellingsen forteller at det er vedtaket om økt ferjefrekvens mellom Drag og Kjøpsvik som har fått sinnene i kok. Fra og med i dag innføres det ytterligere to avganger på fergesambandet, noe som betyr døgnkontinuerlig drift på fergesambandet
– Dette vil føre til enda mer trafikk på en trafikkfarlig vei. Må flere liv gå tapt før noen reagerer, spør Ellingen.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Befolkningen er lut lei når ingenting skjer med lovnader om gang- og sykkelvei og gatelys langs den fire kilometer veien som går fra kaia til E6. Bare halvparten av strekningen er dekket med dette.
I fjor arrangerte de et
. I dag blir det kjør-sakte-aksjoner fra kaia når bommen åpnes ved ankomst klokken 16:45, 18:45 og 20:45.– Nå må de ansvarlige forstå at vi mener alvor, sier Ellingsen.
Hver morgen står små barn lang veikanten og venter på skolebussen, mens vogntog på 50-tonn dundrer forbi i 80 kilometer i timen.
– Kjør-sakte-aksjonen vil foregå i 50 i 80-sonen, forteller aksjonslederen.
– Tar hensyn kun til tungtransporten
Dette er en spontanaksjon, og via facebook har hun allerede fått mange positive tilbakemeldinger.
– Døgnkontinuerlig fergesamband er sikkert bra for tungtransporten. Da slipper de to fjelloverganger. Men hvorfor er det bare de som blir hørt, og ikke myke trafikanter, undres Ellingsen.
– Feil måte å reagere på
Ordfører Tor Asgeir Johansen forstår at folk er frustrerte over at det ennå ikke er gang- og sykkelvei og gatelys langs hele veistrekningen.
– Men kjør-sakte-aksjonen vil neppe gagne saken, mener han.
Dessuten er han forundret over at reaksjonene kommer i forbindelse med at de nå har fått et døgnkontinuerlig fergesamband mellom Drag og Kjøpsvik.
– Dette burde jo i utgangspunktet være en positiv nyhet. Næringslivet har i ti år presset på for å få dette til. Når man endelig får gjennomslag for kravet, blir man møtt med negative reaksjoner, svarer Johansen.
Ønsker lavere fartsgrense
Han er uenig i at det er gjort lite for å bedre situasjonen for myke trafikanter.
– Kommunen har dette på sin prioriteringsliste. Men ting tar tid, spesielt når dette til syvende og sist er et statlig ansvar, svarer ordføreren.
For å imøtekomme mye trafikanter, vil han ta initativ overfor Statens vegvesen om lavere fartsgrense for den del av veien som mangler gatelys og gang- og sykkelvei.
– Fartsgrensen bør settes ned fra 80 til 60 km i timen, mener ordføreren,
.