– I dag er det litt kaldt her i Kautokeino. Det er nærmere minus førti. Derfor blir ikke posten kjørt ut her, forklarer postarbeider Ole Klemet Anders Hætta.
Han opplyser at sjåførene ikke anser det som forsvarlig å kjøre ut post når det er så kaldt.
– Det er ikke satt noen grense, men vi må tenke på vår egen sikkerhet. Derfor kjører vi ikke ut når det er så kaldt. Bilen kan jo stoppe. Dette kan være farlig i lange ruter som for eksempel den vi har til finskegrensa og Šuoššjávri, forklarer Hætta.
Han opplyser at det ikke skjer ofte at posten stopper, men at dette regnes som et esktremtilfelle.
– Temperaturmåleren inne i postbilen viser -38,5 grader Celcius. Det er temmelig kaldt. Kuldegrensa som sjåførene har satt er -25 Celcius, forklarer Hætta.
- Les også:
- Les også:
- Les også:
- Les også:
– Greit at posten ikke kommer
Pål Norvoll er en av postkundene som blir berørt av at posten ikke kommer frem i dag, og han har forståelse for at postkjørerne velger å la bilene stå.
– Jeg synes det er helt greit. Jeg var ute og kjørte bil i går og da holdt jeg på å fryse i hjel på turen. Jeg tror at det å springe ut og inn av en varm bil når det er skikkelig kald luft ute må gjøre noe med kroppen. Derfor forstår jeg deres valg. Det har noe å gjøre med arbeidsmiljøet til de som jobber, sier Norvoll.
Enn hvis dette blir langvarig? Da risikerer jo folk her i Kautokeino å ikke få post på flere dager. Hva synes du om det?
– Det kan man selvsagt risikere, men det er blitt sjeldnere og sjeldnere med langvarig kulde. Derfor tror jeg at vi skal overleve det også. Jeg klarer meg godt uten posten i dag. Jeg tenker på de som jobber med postkjøring. Det må være tøft, tror Norvoll.
Kautokeino har post i butikk. Butikksjef Kristin Berntsen sier at de som har postbokser i butikken skal få posten som vanlig.
– Vi har fått post hit om morgenen og den er delt ut allerede, opplyser Berntsen.
– Man er i hvertfall ikke trøtt på jobb
Sven Yngve Soleng fra Alta lar ikke kulda stoppe ham i sitt arbeid med å få posten frem. Han kjørte de 130 kilometerne til Kautokeino som vanlig i dag.
Hjem til Alta er det like langt.
– Det er vel ikke noe problem så lenge bilen går, sier Soleng.
Hvordan er det å kjøre post når det er såpass kaldt?
– Man er i hvertfall ikke trøtt på jobb. Man blir litt kald på fingrene, men ellers er det bra. Inne i bilen er det godt og varmt. Vi har en såkalt Webasto, det vil si en ekstra dieselvarmer. Derfor er ikke dette noe problem. Jeg er litt bekymret for at bilen kan stoppe, men det har den ennå ikke gjort, sier Soleng.
Soleng har forståelse for at postkjørerne i Kautokeino velger å la bilen stå når det er så kaldt.
– De må jo mye ut og inn av bilen hele tiden. Derfor skjønner jeg godt at de ikke vil kjøre, sier Soleng. Han sier at også blant sjåførene i Alta er det opp til sjåførene selv å vurdere når de synes det blir altfor kaldt å kjøre ut posten.
Ingen stopp i Norges kaldeste plass
Nabobygda Karasjok er kjent som Norges kaldeste plass og har kulderekorden på -51,4 grader Celcius. Denne rekorden ble målt 1. januar 1886.
27. januar 1999 ble denne rekorden nesten tangert. Da ble temperaturen målt til -51,2.
Karasjok har ingen kuldegrense for postkjøringen.
– Vi har nok ingen slik kuldegrense. Budene må selv vurdere når det er på tide å stoppe på grunn av kulde. Det er viktig at de tenker på sin egen sikkerthet, sier budleder Eirin Johansen ved postkontoret i Lakselv i Porsanger.
Det er dette postkontoret som har det administrative ansvaret for postkjøringen i Karasjok og Porsanger.
- Les også:
- Les også: