– Kirka er selvsagt knyttet til den kristne religion, men det er også en kulturell institusjon. I den norske kirka har det alltid tatt tid å ta inn nye elementer, som for eksempel norsk folkemusikk. Det var jo svartelistet for inntil rundt hundre år siden. Jeg tenker at kanskje den samiske musikken, joiken, også har en naturlig plass der. Der ligger vi imidlertid litt etter, sier Fjellheim.
Mange nordsamer går fortsatt rundt og mener at joik er synd og absolutt ikke hører hjemme i kirka eller i kristne sammenhenger.
da han i sommer holdt konsert med innlagt joik i Kautokeino kirke. Blant sørsamene er joiken ikke like omdiskutert.I dag gir Frode Fjellheim ut CDen «Biejjien vuelie - Solkvad», som inneholder både europeisk kirkemusikk, samisk joik og elementer av norrøn diktning.
Søndag 17. november blir det utgivelseskonsert på Riksscenen i Oslo. Dagen før har han konsert i Levanger.
- Les også:
En oppfølger
I 2004 gav Frode Fjellheim ut den kritikerroste plata «Aejlies Gaaltije», som han også mottok Spellemannspris for. Nå kommer oppfølgeren.
– Jeg er selvfølgelig veldig glad og stolt over å være ferdig med dette prosjektet. Det tar alltid mye tid å lage en CD. Samtidig er jeg spent på hvordan folk vil ta imot dette, sier Frode Fjellheim.
Frode Fjellheim gav i 2004 ut CD-plata «Aejlies Gaaltije», en musikalsk messe som kombinerte samisk musikktradisjon med elementer fra den europeiske kirkemusikken. Plata ble belønnet med strålende anmeldelser og Spellemannpris i Åpen klasse.
«Biejjien Vuelie - Solkvad» er på mange måter en oppfølger til denne. Fortsatt er det samiske språket og den samiske musikktradisjonen tilstede, men her er også elementer fra den norrøne diktningen.
– Hele ideen med prosjektet var kanskje å lage en oppfølger til den CDen jeg gav ut i 2004, «Aejlies Gaaltije». Den har fulgt meg etter det og jeg har gjort mange konserter med dette materialet, forklarer Fjellheim.
I norrøn tid var det sannsynligvis en sterk samisk tilstedeværelse i hele Norge. Mange av skriftene i «Den Eldre Edda» ble nedtegnet i en brytningstid der den europeiske kristne kulturen blandet seg med den norrøne og samiske kulturen.
Tekstmaterialet er fritt sammensatt for å vise dette kulturelle mangfoldet, og som er en del av vår historie og kulturarv. Det er bevisst brukt både samisk, norsk og latinsk som språk.
Urframført på Voss
«Biejjien vuelie - Solkvad» ble urframført på Voss i 2011. Musikken var et bestillingsverk til Osafestivalen det året.
– I bunnen finner du europeisk kirkemusikk, som er blandet med både joik og noen norrøne tekster fra vikingtiden. Her skapes en helhet, der jeg blander både europeiske, samiske og norrøne kulturen. Disse kulturene levde sannsynligvis side om side i hele Norge. Jeg har på en måte fokus på det, samtidig som jeg ville føre denne kirkemusikk-joik-ideen videre, forteller Fjellheim.
Tidligere redaktør av Spelemannsbladet, Kjell Bitustøyl sa i forbindelse med konserten:
– Det har seg slik at det meste av det Frode Fjellheim tek i vert til gull. Og dette veit eg noko om, for eg har skrive mykje om han!
På CDen finner du flere kjente musikere:
Ulla Pirttijärvi og Frode Fjellheim er utøvere med fotfeste i hver sin del av det samiske området, mens Berit Opheim er en av våre fremste utøvere innen norsk folkemusikk.
Andreas Aase er en særegen gitarist som har jobbet med å videreutvikle stedegen tradisjonsmusikk på sitt instrument.
Hildegunn Øiseth bruker på noen satser bukkehornet for å framheve ur-lyden, alt understøttet av Hans Hulbækmos utsøkte trommespill.
Hør intervjuet med Frode Fjellheim: