Hopp til innhold

Her går de fleste i samekofte

I nabobygda brukes det samiske festplagget stort sett bare i kirkelige anledninger.

Sámi Grand Prix 2012

Sang- og joikekonkurransen Sámi Grand Prix i Kautokeino er et fargerikt skue.

Foto: Johan Ánte Utsi / NRK

– Koftebruken i Karasjok har endret seg betraktelig i løpet av de siste årene. På vanlige hverdager er kofta for tiden knapt nok å se. Det er stort sett bare eldre flyttsamer som bruker kofte daglig, sier tidligere kirketolk Berit Alette Anti eller Molleš Biret som hun kalles på samisk.

Berit Alette Anti

Berit Alette Anti.

Foto: Piera Balto / NRK

Den tidligere kirketolken synes det er beklagelig at koftebruken i hjembygda stadig går nedover.

– Jeg synes det er veldig rart. Nå for tiden skulle det egentlig være både vanlig og naturlig å gå med kofte til hverdags. Nå er nemlig koftestoffet mye lettere tilgjengelig enn det var før i tiden, sier Berit Alette Anti.

Hun er selv vokst opp i en tid da samekofta ble brukt både til hverdags og fest.

– Jeg ønsker at kofte igjen skal komme mer til heder og verdighet. Folk burde allerede som barn vendes til å bruke kofte til forskjellige anledninger. Jeg synes det er et veldig vakkert syn når barn har på seg kofte.

(Saken fortsetter under videoen)

Video Koftekledde

Reporter: Liv Inger Somby - Foto: Dragan Čubrilo.

Nytter ikke med vestlige designerklær

I nabobygda Kautokeino har samekofta imidlertid fortsatt sin storhetstid. Her nytter det nemlig ikke å stille opp i vestlige designerklær når man viser seg i bygda. Spesielt gjelder dette ved store festlige anledninger.

– Jeg kunne ikke tenke meg å stille opp i vestlige klær når det er fest. Det ville virke som om jeg ikke bryr meg om den samiske kulturen, sier Nils Ove Kuorak. Under påskeaftenens Sámi Grand Prix satt han og mange andre publikummere i salen ikledd sin nyeste og fineste kofte.

Heller ikke Trine Lise Pedersen er særlig glad i vestlige klær ved slike anledninger.

– Det virker ikke særlig passende å ikke pynte seg i kofte ved slike anledninger.

Arrangementer som sang- og joikekonkurransen Sámi Grand Prix fungerer omtrent som en samisk «Catwalk». Her har både publikum i salen, artistene på scenen og musikerne anledning til å vise frem det fineste av samisk finstas.

Journalisten og historikeren Katri Somby nøler ikke med å betegne påska i Kautokeino som de samiske klesdesignernes «Mekka». Her har de anledning til å vise frem sine produkter på levende mannekenger til et stort publikum.

– Det er veldig viktig. Hit kommer du nemlig ikke kledd med hva som helst. Alle ønsker å være like velkledd som alle de andre. Alle får vist frem det fineste de har. Derfor er dette viktig for meg også, sier Somby. Hun er selvsagt også ikledd sin fineste kofte.

Seksjonsleder i Bunads- og folkedraktrådet, Anne Kristin Moe, var på ferie i Kautokeino i påska. Hun var så begeistret over det hun så at hun umiddelbart postet et bilde og følgende melding på Twitter: Snakk om levende drakttradisjon!

Moe er en norsk kulturhistoriker og siden 2011 konservator for eldre bygdekultur ved Norsk Folkemuseum.

Gudstjeneste i Karasjok kirke

I Karasjok er trenden mer og mer at kofta kun brukes ved store kirkelige anledninger.

Foto: Piera Balto / NRK

– Kirka står sterkt i de samiske bygdene

Prost Lars Henrik Haugan i Indre-Finnmark prosti opplyser at kirka står sterkt både i Karasjok og Kautokeino. I begge bygdene er det omtrent fullsatt kirke i forbindelse med de store høytidene.

I forhold til folketallet er begge bygdene blant de i landet som har høyest kirkebesøk. Og i begge bygdene møter de fleste samene opp ikledd samekofter.

Sis proavás Lars Haugan

Prost Lars Henrik Haugan fotografert i en mer uhøytidelig anledning.

Foto: Anne Olli / NRK

– Når det gjelder bruk av samedrakt er det særlig den eldre befolkningen som bruker dette mer når de kommer til kirka enn den yngre garde. Det gjelder nok særlig i Karasjok, men kanskje også noe i Kautokeino. Men på de store høytidene er det veldig mange koftekledde å se i kirka, opplyser Haugan.

Like før påske var det et samisk bryllup i Karasjok, og da var det rundt 250-300 stykker i kirka. De fleste av disse var koftekledde.

– Palmesøndagshelga hadde vi konfirmasjon. I løpet av lørdag og søndag var det vel til sammen 1500 mennesker i gudstjenestene. Lørdag var det overhøringsgudstjeneste og søndag var det konfirmasjonsgudstjeneste. Og da var det ogsåi hovedsak koftekledde i kirka, forklarer Haugan.

Prosten er selv veldig glad for at kirkegjengerne kler seg i sin fineste stas ved de store kirkelige anledningene.

– Det er en fargeprakt, som jeg unner alle åvære tilstede og se, sier prost Lars Henrik Haugan.



Korte nyheter

  • Ønsker rettslig styrking av kvensk og finsk språk

    Rettslig styrking av kvensk og finsk språk var et tema som flere av de kvenske , kvensk-finske og norsk-finske representantene tok opp i høringen på Stortinget i kveld.

    Det er kontroll- og konstitusjonskomiteen som i kveld holder en åpen høring om rapporten fra sannhets- og forsoningskommisjonen. De trakk også frem ønsket om mer fokus på å synliggjøre kulturminner til denne gruppen nasjonale minoriteter.

    Organisasjonene som deltok i høringen var Norske kveners forbund, Kvenungdommen, Kvensk Finsk Riksforbund, Oslo Kvensk-Finsk forening
    Kvensk Finsk Studentnettverk og Norsk-Finsk Forbund.

    Også denne gruppen ble i likhet med representanter fra Sametinget utfordret av stortingspolitikerne på at de hadde litt forskjellig ønsker. Blant annet på det hva slags språk de prioriterer og anser som viktige.

    Til det svarte blant annet nestleder for Norske kveners forbund Unni Elisabeth Huru, at det er urimelig å forvente at kvener, kvensk-finner og norsk finner alle skal være enig om alle saker og snakke med en stemme. I likhet med at det i majoritetssamfunnet er uenigheter og ulike syn, så må vel det samme gjelde kvener og andre nasjonale minoriteter, påpekte hun.

    De som deltar i komiteens høring er representanter for samer, kvener, skogfinner og norskfinner. Det var sametingets representanter som startet høringen.

    Fra felles høring i Stortinget om rapporten fra sannhets- og fornorskningskomiteen.
    Foto: Mette Ballovara / NRK
  • Tuhtjie maanah maehtieh gïele musihken tjïrrh lïeredh

    Artiste Kajsa Balto jeahta daaroen learohkh maehtieh gïele laavloegujmie lïeredh, movhte lohkehtæjjah jiehtieh ij leah dan aelhkies.

    Dïhte saemiengïelesne laavloe, jïh laavloegujmie gïelem lïeri.

    – Gosse maanagiertesne eelkim barre saemiengïelem soptsestim. Baakoelæstoem meatan utnim juktie dah jeatjh edtjin guarkedh maam jeehtim, Balto jeahta.

    Movhte gosse tïjjem vaasi gaajhke åajaldehti. Gosse skuvlesne eelki tuhtji aelkebe daaroengïelesne soptsestidh.

    Menh gosse båarasåbpoe sjïdti eelki gïelem ohtselidh.

    – Lea dan åvteste tjidtjie sjïdtim. Dan åvteste manne vuelie maanabaeleste utneme, sïjhtim mov maanah aaj edtjieh vuelie lïeredh, dïhte jeahta.

    Daelie Balto håhkesje laavloe maahta saemiengïelem daaroe learoehkidie aaj lïeredh.

    Movhte lohkehtæjjah jiehtieh ij leah dan aelhkie, jïh laake ij dam sjïehteladth.

    Nora Bilalovic Kulset lea musihkedotkije NTNUsne. Dïhte jeahta laavloe lea buerie vuekie gïelem lïeredh. Menh ij leah nuekie barre laavlodh jïs edtja gïelem lïeredh. Daarpesje akte goh maahta gïelem soptsestidh goh maahta gïelem tjïelkestidh.

    – Menh maahta saemien laavloeh laavlodh jalhts eah gïelem maehtieh. Dellie maehtieh gïeletjoejh saavredh, jïh vihkeles kultuvregoerkelimmie åadtjoeh, Kulset jeahta.

    Menh mij learohkh ussjedieh?

    – Vïenhtem lea jeatjahlaakan gïele. Jïs dam lïerem maam joem lusten tjïrrh, goh musihke, vïenhtem maahtam vielie lïeredh, Erlend Riksheim jeahta.

    Dïhte maahta «buerie biejjie» jïh «lahkoe biejjine» noerhtesaemiengïelesne jiehtedh, menh jeatjh gïeline goh tyskelaanten jïh englaantengïelesne maahta jiehtedh gïen dïhte lea.

    Learohke Kristian Iversen maahta seamma baakoeh saemiengïelesne jiehtedh Jalhts saemien gïelereeremedajvesne årroeminie idtji dan jïjnje ussjedh man åvteste ij vielie saemiengïelem maehtieh.

    – Menh lea kultuvreaerpie Nöörjesne. Byörebe saemiengïele vaarjelidh, jïh dellie aaj byörebe saemiengïelem skuvlesne lïeredh, Iversen jeahta.

    Iversen vienth hijven orreme saemiengïele lïeredh, dan åvtese gellie saemieh Nordlaantesne årroeminie. Aaj ussjede dïhte maahta saemien aassjoe unniedidh.

    Menh laake dorje juktie ij leah aelhkie. Risten Turi Aleksandersen, direktööre saemien gïeline Saemiedigkesne, ij darjoeh juktie gaajhke maanah laantesne edtjieh gïelem lïeredh.

    – Ööhpehtimmielaake jeahta tjuara saemie årrodh jis edtja reakta utnedh saemien ööhpehtimmie åadtjodh. Jïh dan åvteste daaroen maanah eah reakta utnieh saemien ööhpehtimmie åadtjodh, Aleksandersen jeahta.

  • Åpen høring om sannhets- og forsoningskommisjonens rapport

    Kontroll- og konstitusjonskomiteen holder i kveld en åpen høring om rapporten fra sannhets- og forsoningskommisjonen. De som deltar i høringen er representanter for samer, kvener, skogfinner og norskfinner.

    Sametingets representanter startet høringen og de har blant annet fått flere spørsmål fra komiteens medlemmer om i hvor godt bilde rapporten gir av den fornorskningen som samene ble utsatt for.

    Der poengterte sametingsråd Runar Myrnes Balto det er stor enighet om at rapporten er viktig og at det er enighet om at en anerkjennelse av at denne uretten ble kjent.

    Stortinget har også fått med seg at de forskjellige partiene på Sametinget ikke kom med et enstemmig forslag til hvordan rapporten skal følges opp. Det kom det flere spørsmål om.

    Der poengterte representantene fra Sametinget at forslagene ikke var så forskjellige, og at det er et poeng at samer også kan være uenige om saker. Høringen varer til kl.20:00 i kveld. Komiteen leverer sin innstilling i saken høsten 2024.

    Fra åpen høring om sannhets- og forsoningskommisjonen rapport
    Foto: Mette Ballovara / NRK