Et postfly på veg mellom Oslo og Tromsø med to personer ombord styrtet i natt i fjelltraktene nær grensen mellom Sverige og Norge.
Ved halv ett tiden i natt kom det et nødsignal fra flyet og straks etter forsvant flyet fra radaren.
Deler av flyet er blitt funnet ved innsjøen Áhkkájávri i Jokkmokk kommune. Årsaken til ulykken er fortsatt uklar.
I morges var
reporter Marja Påve på vei til ulykkesstedet, og hun har kommet med følgende direkterapport:- Les også:
(Artikkelen fortsetter under bildet)
På vei til havaristedet
Redningstjenesten og politiet er på vei til haveristedet så snart det blir lyst nok.
Det er et norsk postfly som har styrtat i fjellene i Jokkmokk kommune. Straks før halv ett i natt kom det SOS-signal fra flyet.
Flyet er av typen Canadair CRJ-200 og sendte ut et mayday-signal klokka 00:20, før det forsvant fra radaren. De siste radarbildene viste at flyet var 120 kilometer nordøst for Bodø, inne på svensk territorium.
Et norsk militært spaningsfly lokaliserte det styrtede flyet noen timer senere, mellom Áhkkájávris nordvestre strand og den norske grensen i Jokkmokk kommune.
Området der flyget skal ha krasjet ligger ulendt til og forholdene ved en nødsituasjon er vanskelige, ifølge Per Grahn, helikopterpilot som har stor erfaring med å fly i Jokkmokkfjellene og som selv skal delta i redningsarbeidet.
– Det er veldig vanskelig å nødlande der oppe. Det er høye alpine fjell, steinete daler og fjellsider. Jag har ikke vært oppe ved stedet ennå, men etter min bedømmelse er det svært vanskelige forhold i området, forklarer Per Grahn til SVT Nyheter.
Tviler på overlevende
Redningsleder Anders Lennholm sier dette om det som skjedde:
– Det ble sendt ut mayday-signal som ble fanget opp i tårnet ved Bodø lufthavn. Flyet forsvant veldig fort, det mistet høyde veldig fort, noe som er høyst unormalt. Vi satte i gang en redningsaksjon og fant flyet cirka 9 kilometer fra den norske grensen.
– Er det noen overlevende?
– Nei, det er ikke mulig. De om bord det norske helikopteret som var først på stedet fortalte om et krater som var cirka 15 meter dypt og 20 meter bredt. Det var vrakdeler spredd rundt 50 meter omkring vrakstedet.
Ifølge Lennholm har den spanske kapteinen (42) og den franske styrmannen (34) vært ansatt i selskapet fra 2011 og 2008.
– Vi jobber med å få folk ut til stedet. Det er ingen veier der og rundt 30 minusgrader, så det er problematisk å ta seg ut dit, sier Maria Jakobssen som er kommunikasjonsarbeider i det svenske politiet til Sveriges Radio.
- Les også: