– Bodø var veldig klar for en festival da vi startet opp og publikum har omfavnet festivalen som en eneste stor fest. Alle vil jo på fest, mener Gøran Aamodt, festivalsjef i Parkenfestivalen i Bodø.
Aamodt er en av folkefestens grunnleggere, som «sliter» med et luksusproblem.
– Parkenfestivalen 2014 ble utsolgt etter bare fire timer da vi startet billettsalget i fjor, uten en eneste artist klar. Vi holdte igjen 300 billetter som en buffer for å bekjempe svartebørssalg, men disse ble solgt unna på under to minutter.
Parkenfestivalen i Bodø har blitt utsolgt stort sett hvert eneste år.
– Vi er ydmyk over tilliten fra publikum, de vet at det blir en bra festival uansett og derfor tar de sjansen på å kjøpe billetten. Vi har blitt utsolgt for billetter på åtte av ni festivaler siden vi startet opp i 2006.
- Les også:
Reagerer på overpris
På Facebook finner man egne grupper for kjøp og salg av Parken-billetter, der folk byr både to og tre tusen for å sikre seg billett.
Dette skjer stort sett hvert år – festivalen blir utsolgt og folk kjøper og selger billetter til overpris. Det faller ikke i god jord hos alle.
«Kjenner jeg blir skikkelig irritert når jeg ser hva billettene går for her inne. Både at noen selger dem så dyre og at folk kjøper dem for en latterlig sum. Det er jo virkelig med på å støtte svartebørsen», skriver en person.
«Når jeg hører folk har gitt opp mot 5000 for et helgepass LER jeg meg i hjel», skriver en annen.
- Les også:
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Advarer mot svartebørsbilletter
Festivalsjef Gøran Aamodt advarer mot å kjøpe billetter på svartebørsen.
– Man må huske på at når man kjøper svartebørsbillett har man ingen garanti mot at billetten har blitt solgt ti ganger før. Den første som kommer i døra og får skannet billetten kommer inn, mens de ni andre blir stoppet i døra.
– Også de som selger billetter må være obs på at de gjør noe ulovlig hvis man tar høyere pris enn det som står på billetten. Den som kjøper billetten kan kreve mellomlegget tilbake.
- Les også:
Nesten tredoblet pris
Da festivalen startet opp i 2006 kostet en billett 595 kroner. Nå er prisen oppe i 1495 kroner. Festivalsjefen forsvarer prisøkningen med høyere kostnader.
– Infrastruktur koster penger. Vi har gått fra ei lita scene til å ha tre scener og to svære skjermer. Når vi startet festivalen hadde vi 23 toaletter, nå har vi over 70 pluss en urinal som er 30 meter lang.
Utgiftene til artister er også langt høyere nå enn tidligere, forteller Aamodt.
– I 2006 hadde vi et par svenske band og variert utvalg av norske band. I 2014 har vi store internasjonale navn som gjør at det er dyrere å arrangere festival.
- Les også:
– Hold kjeft
Aamodt anser det ikke som et problem at alle billettene blir solgt på bare fire timer.
– Det er et luksusproblem som jeg forsøkte å løfte opp som et problem på et seminar en gang, men ble pent bedt om å holde kjeft.
– Hvis folk kjøper alle billettene på fire timer til neste år så er vi kjempeglad for det. Man går liksom ikke på en Rema-butikk og sier at de selger så mye salami, og spør dem om hva de skal gjøre for å selge mindre.
– Hva med å tilby flere billetter slik at alle får delta på festivalen?
– Vi kommer ikke til å øke kapasiteten. Det er plass til litt flere folk, men da blir det bare kø. Antallet på 8350 billetter kommer til å være et konstant tall. Det blir heller ikke aktuelt å øke prisen nevneverdig, svarer Aamodt.
– Har du noen råd til de som gikk glipp av billett til årets festival?
– Det eneste rådet jeg har er å være tidligere ute. Kjøp billettene med en gang. Ikke vent, for det er tydeligvis ikke en lur strategi, avslutter Aamodt.
- Les også:
Årets Parkenfestival arrangeres i Bodø 22. og 23. august.