– Jeg tenker å lage det hotellet som til de grader setter Finmark på verdenskartet fordi det skal bli intet mindre enn det mest luksuriøse hotellet nord for Polarsirkelen noe sted i verden, sier Jan Sortland.
Han er grunnlegger og daglig leder i reiselivsfirmaet «Norwegian Adventures». Firmaet skreddersyr norgesbesøk for rike amerikanere, som gjerne bruker opptil 400.000 kr om dagen.
- LES OGSÅ:
– Verst i nord
Luksushotellet som Sortland vil bygge i Finnmark kommer også til bli det mest luksuriøse hotellet i hele Norge.
Han har over flere år prøvd å utfordre hotellnæringen til å heve standarden.
Og det er Finnmark som kommer dårligst ut.
– Jeg må dessverre si at i Finnmark er det ingen hoteller eller overnattingssteder som er gode nok for dette markedet, de vi har lyktes å få til Finnmark er de få unntakene der hotell biten ikke har vært så viktig, men for 90 % av disse så er hotellet så viktig, at da dropper de hele Finnmark, sier Sortland.
Det fordi de mest velstående turistene ofte velger å droppe norgebesøket på grunn av dette.
– Det blir Vest-Finnmark
Han har så langt stort sett arrangert reiser til Vest-Finnmark, og det er også dit han vil legge det nye luksushotellet.
– Jeg vil foreløpig ikke si så mye om hvor hotellet skal ligge annet enn at det blir i Vest-Finnmark, sier Sortland.
Det vil nok også ta noen år før hotellet er en realitet.
– Dette er i sin spede begynnelse, men jeg planlegger i all fall å skape det produktet som alle disse menneskene har etterspurt disse årene som jeg har drevet i turistnæringen, sier Sortland.
- LES OGSÅ:
– God opplevelse
Lafta tømmer, glass og naturstein er noen av materialene som han ser for seg hotellet skal bygges med. Luksushotellet skal og være inspirert av den lokale kulturen.
– Det er naturlig at bygget gjenspeiler en kombinasjon av samisk, norsk og russisk kultur, sier Sortland.
Selv om Sortland også kommer til å hente inspirasjon fra luksushoteller som han selv har besøkt, er det klart at hotellet i Finnmark blir mye mindre i omfang.
– Det skal bli et hotell som er en opplevelse i seg selv, og samtidig helt norsk/samisk med bare gjennomført god kvalitet på alle måter, sier han.
– Nordlys og det samiske
De av Sortlands velstående kunder som reiser nordover får se både de tradisjonelle turistattraksjonene, nyte naturen og oppleve hverdagslivet i Finnmark.
– Opplevelser i snøen, nordlys, kongekrabbe, isfiske og det samiske er jo noe som er stort for våre gjester å oppleve, vi er også så heldige at våre gjester får mulighet til å tilbringe en hel dag på jobb sammen med en reindriftsfamilie som vi samarbeider med, sier han.
Sortland mener at Finnmark har så mye å by på at potensialet er svært stort, også i forhold til de mest velstående turistene som tar turen til Norge.
– Forankres lokalt
Han understreker at det er mye som fortsatt må avklares før byggingen starter.
– For meg er det viktig at dette gjøres i samarbeid med lokalbefolkningen og de som driver med primærnæringer i området, sier Sortland.
Dette er viktig for at turistene skal kunne oppleve produktet som ekte.
– Opplevelsene som vi tilbyr må være genuine og ekte fordi de som tar den lange reisen til Norge vil bli sjelelig og åndelig berørt, sier Sortland.
– Må lære oss 5-stjerners service
Direktør for Virke reiseliv og kultur, Hilde Charlotte Solheim, bekrefter at norsk reiseliv har en utfordring med at det er få hoteller av høyere kvalitet.
– Det som er typisk for Norge er at hotellprodukter klumper seg sammen på midten, vi har knapt 5-stjerners produkter, i hvert fall ikke store hoteller med en piccolo og en tjener på hver hånd, sier Solheim.
Hun tror det er mulig for de unike små reiselibvsbedriftene i Norge å få til et slikt tilbud, men det hele næringen må bli mer bevisst på hva et slikt kvalitetskrav inebærer.
– Det er ofte menneskene det kommer an på, vi må lære oss hva 5-stjerners service er, og klare å ta vare på hele reisen, og hele produktet, sier Solheim.
Hun minner om at selv om dette såkalte High End-markedet, de mer velstående turistene, kun utgjør 3 prosent av de internasjonale turistene i Norge, så utgjør de 20 % av omsetningen for turistnæringen.