Haugesund Lufthavn Karmøy bør privatiseres for å unngå nedleggelse når Rogfast er ferdig omtrent i år 2020 . Det er en foreløpig konklusjon i en studie som det lokale flyplassutvalget har bestillt.
Prosjektgruppen skriver i sin rapport at det er lite trolig at Avinor vil satse både på Sola i Stavanger, Flesland i Bergen og flyplassen på Karmøy, når nye tuneller knytter Vestlandet tettere sammen i fremtiden.
- Jeg vil si det så sterkt som at denne regionen er nødt til å få mer kontroll over flyplassen med lokalt eierskap, sier prosjektleder Bjarne Hareide til NRK.
Han mener flyplassen på Karmøy snarest bør få private eiere.
- Fra Haugesund er det kun en kort kjøretur til Stavanger. Derfor vil nok Avinor sterkt vurdere om det er nødvendig med en flyplass på Karmøy i fremtiden, sier Hareide.
Haugesund lufthavn Karmøy holder for tiden på med en omfattende utbygging av terminalbygget og en ny ankomsthall. Arbeidet skal være ferdig i sommer, og prislappen for utbyggingen er anslått å være rundt 30 millioner kroner.