Hopp til innhold

Vil ha holdningskampanje mot forsøplingen

Varaordfører i Stavanger, Bjørg Tysdal Moe (KrF), mener at folks holdninger må endres for å bli kvitt søppelproblemet i sentrum. Hun inviterer folk flest til å komme med tips til hvordan dette skal skje.

Søppel i sentrum

Søppelet som ligger igjen etter en lørdagskveld i Stavanger sentrum er et festmåltid for måkene.

Foto: Kees Fjellvang / NRK

Bjørg Tysdal Moe

Bjørg Tysdal Moe (KrF), varaordfører i Stavanger.

Foto: NRK

– Når så mange reagerer og sier at dette ikke er ok, da tror vi at vi kan få endret adferd, sier varaordfører i Stavanger, Bjørg Tysdal Moe (KrF.

Etter at kommunens egne gatefeiere 8. juli viste fram bilder av hvordan det ser ut i sentrum en søndag morgen, har både innbyggere og politikere reagert. Nå skal Stavanger kommune lansere en holdningskampanje mot forsøpling, sammen med Stavanger sentrum AS og Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Gi lyd på Facebook

Tysdal Moe ber folk flest til å komme med tips til kampanjen på kommunens og NRK Rogalands Facebook-sider – hva er det som kan få folk til å slutte å kaste søppel?

– I august finner vi fram til de beste ideene og bruker dem i en kampanje i høst. På denne måten kan vi sammen holde byen ren, så kom med gode ideer! oppfordrer den fungerende ordføreren.

– Kommunen har allerede brukt masse tid og penger på å finne de rette søppelspanna. Hvor mye penger skal dere nå bruke på holdningskampanje?

– Akkurat beløpet vet jeg ikke, men jeg vet at det blir vel investerte penger hvis vi klarer å endre adferden. Skjer det, vil vi også slipper den store opprydningen hver helg, sier hun.

Sanda Zahirovic

Sanda Zahirovic, kreativ leder i reklamebyrået Melvær og Lien.

Foto: Rolv Christian Topdahl / NRK

Men tilbake til det store spørsmålet: Hvordan skal vi klare å endre holdningene til folk?

– Jeg tror og først og fremst at det handler om å få innsikt i målgruppens tilstand og adferd – da spesielt på lørdager og søndager, sier kreativ leder i reklamebyrået Melvær og Lien, Sanda Zahirovic.

Kommunisere til fulle folk

Den store utfordringen er altså å kommunisere til fulle folk.

– At vi ikke skal kaste søppel på gata, lærte vi som fireåringer. Så da er spørsmålet om vi skal tenke på målgruppen som fireåringer.

– Vi skal jo få fram en følelse her. Er det skam, er det nostalgi eller samvittighet, eller skal vi bruke kjendiser og humor? spør Zahirovic.