Hopp til innhold

Vil hogge opp forlist cruiseskip i Vats

AF Decom skal være interesserte i å hogge opp det forliste cruiseskipet «Costa Concordia» i Vatsfjorden.

Costa Concordia

Bildet er tatt 12. januar i år. Skipet ligger utenfor havna på øya Giglio. Skipet grunnstøtte 13. januar 2012, og er hevet, men ligger fremdeles der ulykken som drepte 32 mennesker skjedde.

Foto: MAX ROSSI / Reuters

Det er Haugesunds Avis som erfarer at AF Decom vil hogge opp skipet i Vats i Vindafjord. Cruiseskipet grunnstøtte ved øya Giglio i januar for to år siden, og 32 personer omkom.

AF Decom i Vats

AF Decom i Vats i Vindafjord.

Foto: Arne Gunnar Olsen / NRK

AF Decom vil ikke kommentere saken, men Miljødirektoratet bekrefter at selskapet har vist interesse.

– Miljødirektoratet har fått informasjon fra AF Decom om at de ser på mulighetene til å kunne ta dette skipet til Vats, men vi har ikke mottatt noen søknad om dette, sier Ingvild Marthinsen, seksjonsleder i industriavdelingen i Miljødirektoratet.

Ligger utenfor Italia

Cruiseskipet ligger fortsatt utenfor Italias vestkyst. Tidligere i januar meldte Reuters at 12 skipsopphoggere trolig kommer til å legge inn bud på vraket. Det skal være interesserte i en rekke europeiske land.

Artikkelen fortsetter under galleriet.

Italienske myndigheter uttalte samtidig at de foretrekker at skipet hogges opp i Italia. Etter planen skal vraket være fjernet i løpet av juni. En avgjørelse om hvem som får oppdraget er ventet i februar eller mars.

AF Decom hogger opp utrangerte oljeplattformer og annet maritimt utstyr på sin base ved Vatsfjorden. Ifølge Miljødirektoratet kan det å hogge opp et skip kreve endring i tillatelsen selskapet har i dag.

Har ikke fått søknad fra AF Decom

– Vi vil gjerne se en søknad før vi kan ha noen formening om hva det kan innebære av eventuelle økte utslipp. Og søknad har vi ikke fått ennå, sier Marthinsen.

Miljødirektoratet er underlagt Klima- og miljødepartementet, og hovedoppgavene er å redusere «klimagassutslipp, forvalte norsk natur og hindre forurensning».

– AF Decom har tillatelse til å hogge opp utrangerte marine konstruksjoner. Å hogge opp et skip, vil kreve endring av tillatelsen. Man må også se på om det blir økte utslipp som følge av en slik jobb. Det har vi ikke fått noen informasjon om, forklarer seksjonslederen.

«Norge er usannsynlig»

Samfunnskontakt ved AF Decom, Evy M.H. Lærdal, vil ikke kommentere saken overfor NRK, og svarer verken på om selskapet er interessert, eller om opphogging av skipet kommer til å kreve endring av tillatelsen.

Tidligere i januar sa daglig leder ved Fosen gjenvinning i Sør-Trøndelag, Knut Grinde, til NRK.no at det er lite sannsynlig at skipet havner i Norge.

– Det er nok usannsynlig at Norge er aktuelt på pris, spesielt når man skal konkurrere med for eksempel Tyskland. Bare slepekostnadene blir formidable, det kommer til å koste mange millioner. Jeg tror nok Tyrkia eller Tyskland er mest aktuelle.

Kan kreve full høringsrunde

Hvor lang tid det kan ta å endre tillatelsen i Vats, kommer an på hvor stor endringen blir, ifølge Marthinsen i Miljødirektoratet.

– Normalt er det slik at mindre endringer ikke forhåndsvarsles. Dersom det er behov for større endringer, vil det omfatte en stor høringsrunde med både naboer og kommuner, sier hun.