– Det er to motorer. Den ene er hjertet til den som sykler, og den andre er el-motoren, sier Stian Lobben.
Til sommeren skal fastlegen i Stavanger arrangere noe som sannsynligvis aldri er gjort tidligere: et el-sykkelritt opp hårnålssvingene fra Lysebotn og opp på fjellet.
Både sykkelritt og rulleskiløp
Ruta starter på havnivå, og ender på fjellplatået der det kjente turmålet Kjerag ligger litt lenger ute i Lysefjorden. Stigninga er nær 1000 meter, nærmere bestemt 932.
Ruta går i de heftige oppoverbakkene som sykkelrittet Lysebotn-Bryne starter med. I de samme bakkene går også rulleskiløpet Lysebotn Opp, som har trukket skikjendisene flere somre på rad.
- LES OGSÅ: Nordthug sprakk i motbakken
Bakgrunnen for ritt-ideen er et forskningsprosjekt legen er med på. Ifølge Lobben blir rittet først og fremst en konkurranse mellom de ulike elsykkelprodusentene, men utøvernes form spiller også helt klart en rolle.
Skal måle helseeffekten
– Det blir spennende å se. Det viktigste er å komme opp. Jeg vet ikke om noen har prøvd før, sier Lobben.
- LES OGSÅ: Derfor elsker vi elsykkel
- LES OGSÅ: Menn i dress får låne elsykkel
Artikkelen fortsetter under videoen.
Forskningsprosjektet, hvor Stavanger universitetssjukehus, Stavanger kommune og ingeniørbedriften Sweco er med, skal måle helseeffekten av el-sykling.
– Vi skal finne ut hvor stor kondisjonsmessig framdrift en kan få ved å bruke elsykkel, forklarer legen.
Får hjelp opp bakkene
Lobben har allerede kontakta arrangøren av Aarbakke-rittet mellom Lysebotn og Bryne, og har lokallaget til Syklistenes Landsforening med seg.
En elsykkel har en elektrisk motor som gir syklisten hjelp i framdrifta. Lobben er usikker på hvor høy fart det er mulig å holde opp de bratte bakkene, men er helt sikker på at elsyklene kommer til å slå rekorden fra tidligere sykkelritt.
- LES OGSÅ: Mener elsykkel er farlig
- LES OGSÅ: – Det er nesten som å køyra motorsykkel
– Du kan holde mye større fart enn med en vanlig sykkel, sier han.