I dag får elever i ungdomsskolen og videregående karakteren god, nokså god eller lite god i orden og oppførsel.
I en kronikk i Dagens Næringsliv tar økonomiprofessor Mari Rege ved Universitetet i Stavanger til orde for å fjerne disse karakterene.
– Midt i den følelsesstyrte perioden av livet skal elevenes orden og oppførsel vurderes, og de som ikke tar høyere utdannelse, må møte arbeidslivet med disse karakterene, skriver Rege.
- YTRING: Hva skal vi med karakterer?
– Hjelp dem med selvregulering
Hun mener skolen, i stedet for å stemple elever med dårlig orden og oppførsel, bør hjelpe dem med å utvikle bedre evner til selvregulering.
Rege trekker fram forskningen til James Heckman, nobelprisvinner i økonomi, som viser at selvregulering og annen sosial og emosjonell kompetanse hos barn og ungdom har minst like stor betydning som intelligens for hvordan de senere lykkes med utdannelse og arbeid.
- LES OGSÅ: Bør vi ha karakterer i barneskolen?
Gutter kommer dårligst ut
Tall fra utdanningsetaten i Oslo viser at 7,2 prosent av jentene og 14,4 prosent av guttene får nedsatt ordenskarakter.
I oppførsel er tilsvarende tall henholdsvis 2,1 og 6,6 prosent. Det finnes ingen nasjonal oversikt.
Mari Rege sitter i Ludvigsen-utvalget som 15. juni leverer en utredning til kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) om fremtidens skole. Utvalget skal blant annet diskutere fremtiden til ordenskarakteren.