– De siste 20 årene har det ligget rundt der, ja, sier Geir Sveinsvoll, daglig leder ved Knoks bildeler i Sandnes.
Det er årets travleste dag på bilopphuggeriet «Knoksen» i Sandnes. I dag må nemlig bilen vrakes om du vil unngå årsavgiften. Bileierne her velger heller vrakpanten på 3000 kroner. En lang kø med rustne og slitne biler er ute på sin siste reise.
– Se her hvordan rusten har tæret på bilen, sier Sigfried Alexander Wilson, og peker mot understellet.
– Bedre forfatning
Gjennomsnittsalderen på bilene som nå blir kassert er 19 år. Og mens den forventa levealderen her i landet øker for både kvinner og menn, står den på stedet hvil for den norske bilen.
– Betyr det at bilene ikke blir bedre?
– Jo, bilene blir nok bedre – de er i bedre forfatning i dag når de kommer inn her, enn de var før, sier Sveinsvoll, som også påpeker at det ofte koster dyrt å få bilen EU-godkjent. Da blir det fristende å vrake den.
– Det er bruk og kast, sier Jan Ørnhov.
Han sitter i en Chrysler 1997-modell, som blir slept mot skafottet.
– Jeg er ikke veldig sentimental av meg, men det er jo synd – det er en veldig fin bil egentlig, sier Ørnhov.
– Vrak tidligere
Men leder Rogaland Bilbransjeforening, Øyvind Josef Ohm, mener vi kaster bilen for seint.
– 18–19 år er veldig seint. Kaster vi tre–fire år før, vil det være en betydelig bedring i miljø og sikkerhet i den norske bilparken, sier han.