Hopp til innhold

Ulykkeshelikoptre settes tilbake i drift

Alle helikoptre av den omstridte typen Super Puma settes nå inn igjen i offshoretrafikken i Norge. På britisk sokkel står helikoptrene fremdeles på bakken.

Super Puma L2

Det var et Super Puma-helikopter av dette merket, som fredag styrtet utenfor Shetland. Fire personer omkom.

Foto: - / Afp

I formiddag krevde oljefagforeningen Safe at flere typer Super Puma-helikoptre, som har vært involvert i flere ulykker den siste tiden, settes på bakken.

Svaret de fikk var det totalt motsatte.

– Alle flyvninger skal gå som normalt, sier Geir Helge Hamre, seksjonssjef helikopter i Luftfartstilsynet til NRK.

Han er leder i samarbeidsutvalget som består av Safe, Luftfartstilsynet, helikopteroperatørene, Statoil, Norsk olje og gass, Norsk flyveforbund og Ptil. Utvalget besluttet i dag at alle Super Puma-helikoptrene skal inn i offshoretrafikk.

Satt på bakken etter ulykker

Super Puma

Et Super Puma-helikopter tilhørende CHC helikopterservice som flyr fra Sola.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Super Puma-helikoptrene har i det siste vært involvert i flere ulykker. Fredag 23. august døde fire mennesker da et Super Puma L2-helikopter havarerte utenfor Shetland. De skulle fraktes fra den norskeide plattformen Borgsten Dolphin til land. Etter den ble norske CHC Helikopterservice sine fem helikoptre av den typen satt på bakken.

Super Puma-helikoptre av typen EC225 har sto lenge på bakken etter en ulykke utenfor Skottland i fjor høst. I juli ble helikoptrene friskmeldt og satt inn igjen i helikoptertrafikken på norsk sokkel.;

– En enkeltstående hendelse

I dag konkluderte blant annet Luftfartstilsynet med at helikoptermodellen Super Puma ikke var årsaken til ulykkene.

– Denne ulykken ser vi på som en enkeltstående hendelse. Vi mener ikke det forsvarer å sette helikoptrene på bakken. Alle helikoptre av typen Super Puma skal være i drift fra i morgen tidlig, og gå som normalt, sier Hamre.

Dermed settes Super Puma-helikoptrene av typen EC225 tilbake i trafikk sammen med de av typen L2.

– Tryggere enn tidligere

Samtidig som fagforeningen Safe sender ut pressemelding om at de vil ha alle Super Puma-helikopter på bakken, som et føre var-tiltak, har Industri Energi et annet syn på saken.

Jon Arne Mo, som er leder for HMS-avdelingen i Industri Energi, har tro på samarbeidsutvalget. At helikoptrene står på bakken i Storbritannia, tror han har andre forklaringer enn risiko.

– Jeg tror det ligger mer følelser bak at disse helikoptrene blir satt på bakken, enn det er tekniske grunner. Vi er overbevist om at dette var en enkeltstående hendelse, og at det er tryggere enn tidligere å sette seg på en Super Puma nå, sier Mo.

Safe ser annerledes på det.

– Når en på britisk side velger å sette to typer Super Puma-helikopter på bakken, er vi opptatt av at vi skal gjøre det samme. Foreløpig vet vi ingenting om årsakssammenhengen til ulykken ved Shetland, sier HMS-ansvarlig i Safe, Roy Erling Furre.